INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Friday, January 6, 2012

Surat terbuka ilmuan Islam dunia keadilan untuk Anwar Ibrahim



SURAT TERBUKA BERHUBUNG DATUK SERI DR. ANWAR IBRAHIM

Penerangan: Surat Terbuka oleh tokoh dan ilmuwan Islam ini diterbitkan pada Julai 2008 oleh Majalah Islamica. Admin blog berhasrat memaparkan semula surat terbuka ini kerana keprihatinan rakyat terhadap kezaliman ke atas Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Surat ini menjadi saksi betapa ramai sarjana dan tokoh umat Islam yang khuatir fitnah berterusan ke atas beliau. Moga kita mendapat manfaat dari surat ini.

Letter signed by 45 Islamic scholars concerning Anwar Ibrahim published by the Islamica Magazine.
In the Name of Allah, the Compassionate, the Merciful
May Peace and Blessings be upon the Prophet Muhammad and his kin
“ … [M]ake peace between them justly, and act equitably. Lo! Allah loveth the equitable. / The believers are naught else than brothers. Therefore make peace between your brethren and observe your duty to Allah that perhaps ye may obtain mercy.” (The Holy Qur’an,Al-Hujurat, 49:9-10)

Al-Salaamu  ‘Alaikum wa Rahmatullah wa Barakatuhu,


Kami yang menandatangani surat ini, percaya saudara kami yang terhormat Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim merupakan seorang yang beretika dan tinggi integriti moralnya, Muslim yang patuh serta ayah dan suami yang setia. Beliau dikenali dunia sebagai pemimpin yang memperjuangkan keadilan dan kesaksamaan, beliau mempunyai sejarah panjang dalam memartabatkan Islam serta mengangkat etika Islam dan usaha amal.
Kami sesungguhnya mengambil berat akan keselamatan fizikal dan kebebasan rakan kami yang dihormati Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim. Kami terganggu dengan tuduhan tidak berasas yang dilemparkan ke atas beliau yang jelas cuba menghina keperibadian beliau. Allah berfirman dalam Al Quran al Karim:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencri-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang menggunjing sebahagian yang lain. Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang.” ( Al Quran, Al Hujurat, 49: 12)

Negara Malaysia yang tercinta hari ini merupakan salah satu negara terkemuka buat umat Islam. Ia merupakan salah satu negara Islam moden, dan dalam banyak hal ia merupakan model dan contoh  kepada negara Islam lainnya. Ini oleh kerana Rahmat Allah dan juga usaha serta sumbangan Tun Dr. Mahathir Mohammed dan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Badawi. Setiap Muslim yang mengetahui Malaysia pasti akan berbangga dan menghargai usaha tersebut. Begitu juga setiap Muslim yang mengetahui mengenai politik Malaysia, pastinya menghargai kekuatan kepimpinan politik Tun Dr. Mahathir Mohammed yang ditunjukkan sepanjang beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia, dan contoh ketakwaan serta kesederhanaan yang tampilkan oleh Perdana Menteri Abdullah Badawi kepada ummah masa kini.
Oleh kerana Malaysia tersohor di kalangan umat Islam dan dunia, kami ingin menyatakan komuniti umat Islam seluruh dunia memerhatikan dengan dekat layanan terhadap saudara kami yang dihormati Anwar Ibrahim. Kami tidak berniat untuk mencampuri urusan politik dalaman Malaysia, mahupun pertuduhan sivil dan jenayah di dalam negara ini, yang kami ingin ulangi merupakan urusan rakyat dan negara Malaysia. Akan tetapi, gambaran, sepuluh tahun dahulu, bila saudara kami yang dihormati Datuk Seri Anwar Ibrahim duduk dengan sabar di dalam mahkamah selepas dicederakan secara salah dan di luar batas perundangan oleh Ketua Polis Negara pada waktu itu, masih segar dalam ingatan, betapa tindakan itu merupakan pencabulan ke atas konsep keadilan dan kebebasan di bawah undang-undang, terutamanya di sebuah negara Islam yang tersohor. Kami masih merasa malu akan imej tersebut, yang akan sentiasa tersemat di dalam ingatan kami. Kami mengambil peluang ini untuk mengingatkan saudara kami di Malaysia, Nabi Muhammad yang kita dikasihi( rahmat Allah ke atasnya) berkata sesungguhnya keadilan merupakan matlamat utama sesebuah negara dalam Islam. Allah sendiri berfirman dalam Al Quran Yang Mulia:

“Katakanlah: Tuhanku menyuruhku berlaku adil….” (Al- A’raf, 7:29)

?Oleh itu kami merasa kami mempunyai hak — atau sebenarnya satu tanggungjawab di atas nama Islam — untuk menyeru dengan tegas pihak berkuasa Malaysia agar memastikan satu penyelesaian yang adil, terbuka dan cepat ke atas masalah ini dan mestilah memastikan keselamatan, kebebasan dan kesihatan fizikal saudara kami yang dihormati Anwar Ibrahim. Allah berfirman dalam Al Quran Yang Mulia:
“Kebenaran itu dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-sekali engkau( Muhammad) termasuk orang yang ragu-ragu.” ( Al – Baqarah, 2: 147)
Tambahan lagi, waktu berlakunya insiden terbaru ini dan implikasi politiknya, serta menyedari motif politik ke atas insiden lepas dengan tuduhan yang sama yang dilemparkan pada tahun 1998 — mengakibatkan saudara Anwar Ibrahim dipenjarakan secara salah selama enam tahun, yang kemudiannya tuduhan itu ditolak oleh mahkamah undang-undang tertinggi di Malaysia — kami terpanggil atas dasar moral untuk menyatakan kebimbangan kami bila menyedari hakikat penglibatan pihak berkuasa di dalam siasatan, yang mana kedudukannya amat meragukan sekarang serta kemungkinan saudara kami Anwar Ibrahim, dinafikan keadilan yang sebenarnya, terutamanya dibawah kendalian pihak polis dan pihak pendakwaan( pimpinan jabatan itu secara peribadi terlibat dalam pertuduhan yang terbukti tidak adil ke atas Anwar Ibrahim) tanpa seliaan politik yang bebas serta pertimbangan yang berhati-hati, cermat, dan secara tidak memihak. Allah berfirman di dalam Al Quran:

“Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi bantuan kepada kerabat, dan Dia melarang (melakukan) perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.” (Al-Nahl, 16:90)
Terakhir sekali, kami sesungguhnya bertanggungjawab sebagai saudara Muslim untuk juga mengingatkan bahawa agama Islam dan Nabi Muhammad yang kami kasihi (rahmat Allah ke atasnya) menganggap tuduhan palsu seperti ini amat besar dosanya. Malah, di bawah undang-undang Islam, sekiranya dakwaan-dakwaan sebesar ini tidak disahkan melalui empat orang saksi yang berkeperibadian murni (pembuktian cara ini tidak pernah diberi pertimbangan kepada dakwaan-dakwaan di sini termasuk juga dakwaan yang terdahulu) dapat menyebabkan pihak penuduh dikenakan hukuman undang-undang yang berat. Namun apa yang amat  merbahaya dan mengganggu, adanya kebarangkalian serta niat jahat dan unsur fitnah disebalik tohmahan dan tuduhan terhadap karakter moral saudara kami Anwar Ibrahim. Allah berfirman di dalam Al Quran:

“(Ingatlah) ketika kamu menerima (berita bohong)itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikitpun, dan kamu menganggapnya remeh, padahal dalam pandangan Allah itu soal besar. / Dan mengapa kamu tidak berkata ketika kamu mendengarnya, “Tidak patas bagi kita membicarakan ini. Mahasuci Engkau, ini adalah kebohongan yang besar.”/ Allah memperingatkan kamu agar (jangan)kembali mengulangi seperti itu selama-selamanya, jika kamu orang yang beriman.( Surat Al-Nur, 24:15-17)

Sesungguhnya kami meletakkan seluruh kepercayaan kami kepada Allah dan sentiasa berharap, dengan izin Allah, agar kepimpinan tertinggi politik Malaysia memastikan penyelesaian yang telus dan adil kepada situasi yang amat menyulitkan ini. Allah berfirman dalam Al Quran yang Mulia:

“Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Ali Imran, 3:104)

Wal-Salaamu ‘Alaikum wa Rahmatullah wa Barakatuhu.

Signed by (in Alphabetical Order of First Names):
Dr. Abubaker Al-Shingieti
President, American Muslims for Constructive Engagement (AMCE)
Prof. Dr. Akbar Ahmed
Ibn Khaldun Chair of Islamic Studies, American University, Washington DC; Former Pakistani High Commissioner to the UK
Shaykh Al-Habib Ali Zain Al-Abidin Al-Jifri
Founder and Director, Taba Institute, United Arab Emirates
Mr. M. Ali Lakhani
Founder and Editor of Sacred Web: A Journal of Tradition and Modernity, Canada
Dr. Anas Al-Shaikh-Ali
Chair, Association of Muslim Social Scientists UK
Academic Advisor, International Institute of Islamic Thought, London
Ms. Amina Rasul
Lead Convenor, Philippine Council for Islam and Democracy, Mandaluyong City, Philippines
Prof. Dr. Aref Ali Nayed
Muslim Scholar, Libya; Senior Advisor, Cambridge Interfaith Program, Faculty of Divinity, Cambridge University; Former Professor, Institute for Islamic Thought and Civilization (ISTAC), Kuala Lumpur, Malaysia
Ms. Asma Mirza
President, MSA National (USA)

Asst. Prof. Dr. Caner Dagli
College of the Holy Cross, Worcester MA, USA
H.E. Shaykh Prof. Dr. Mustafa Ceri?
Grand Mufti and Head of Ulema of Bosnia and Herzegovina
Prof. Dr. Din Syamsuddin
President, Central Board of Muhammadiyah, Indonesia
Mr. Eboo Patel
Founder and Executive Director, Interfaith Youth Core, USA
Ms. Farah El-Sharif
President, Muslim Students Association, Georgetown University, USA
Shaykh Faraz Rabbani
Hanafi Scholar; Instructor, The Razi Institute, Canada
Dr. Faroque Khan
Chairman, Islamic Center of Long Island, NY, USA
Prof. Dr. H.R.H. Prince Ghazi bin Muhammad bin Talal
Chairman of the Board of the Royal Aal al-Bayt Institute for Islamic Thought, Jordan
Shaykh Salih bin Sultan Ghalib Al-Quaiti
Hadramaut, Yemen
Mr. Hasan (Charles) Le Gai Eaton
Writer on Islam, UK
Dr. Ibrahim Kalin
Director, SETA Foundation, Ankara, Turkey; Asst. Prof. Georgetown University, USA
Prof. Dr. Ingrid Mattson
President, The Islamic Society of North America (ISNA)
Intisar Rabb, Esq.
Princeton University

Dr. Jamal Barzinji
Vice-President, International Institute of Islamic Thought, USA
Dr. Jonathan Brown
Assistant Professor, University of Washington, USA
Dr. Marve Kavakci
George Washington University
Dr. Mohammad Fadel
Assistant Professor of Law, University of Toronto, Canada
Dr. Mohamed Bechari
President of the National Federation of Muslims of France (FNMF); Secretary-General of The Islamic European conference (EIC/CIE); Vice-President of the Foundation of Islamic Works of France (FOI); President-Rector de of the Avicenna Institute (IASH), France
Mohamed H. Marei
Founder and Director, Qasid Institute, Jordan
Hafiz Moez Masoud
Host of Al-Tariq Al-Sah television show, Cairo, Egypt
H.E. Amb. Dr. Murad Hofmann
Author and Muslim Intellectual, Germany
Mr. Musa Saket
Chairman of the Board, Al-Salam Audio Media (Hayat Fm), Jordan
Prof. Dr. Mustapha Cherif
Muslims Intellectual; Former Minister of Higher Education and Former Ambassador, Algeria
Prof. Dr. Muzammil H. Siddiqui
Islamic Scholar and Theologian; Chairman of the Fiqh Council of North America, USA
Dr. Nabil El-Sharif
Editor- in-Chief, Al-Dustour Daily Newspaper, Jordan
Mr. Nihad Awad
National Executive Director, Co-Founder
Council on American-Islamic Relations (CAIR), USA
Shaykh Nuh Ha Mim Keller
Author and Educator, Jordan
Dr. Seyyed Reza Shah-Kazemi
Author and Muslim Scholar, UK
H.E. Prof. Dr. Rusmir Mahmutcehajic
Professor, Sarajevo University; President of the International Forum BosniaFormer Vice President of the Government of Bosnia and Herzegovina
Prof. S. Abdallah Schleifer
Distinguished Professor, The American University of Cairo; Founder and former Director of the Adham Center for Journalism (AUC); former Washington DC bureau chief Al Arabiya News Channel
Dr. Sayyid Syeed
ISNA Secretary-General, USA
Dr. Sherman A. Jackson
Arthur H. Thurnau Professor of Near Eastern Studies, University of Michigan; Co-Founder The American Learning Institute for Muslims, USA
Mr. Sohail Nakhooda
Editor-in-Chief, Islamica Magazine
Prof. Dr. Sulayman S. Nyang
Howard University, USA
Dr. Tawfik Awji
Beirut Islamic University, Lebanon
Dr. Yusuf Islam
Composer and Philanthropist, Islamia Schools Trust, London, UK
Dr. Yousuf Zia Kavakci
Director Islamic Association of Northern Texas and Member Fiqh Council of North America

@Pantherian - Surat ini ditulis pada tahun 2008 sewaktu Anwar disabitkan atas dakwaan fitnah ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews