INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Sunday, June 28, 2009

Politik biasiswa -Biasiswa Nasional(BN)

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle



Selepas penghapusan MECD dan kuota dalam dasar liberalisasi ekonomi, DS Najib kini tidak menoleh ke belakang lagi dengan melangkah ke hadapan dalam mengadai lagi sensitiviti orang Melayu iaitu biasiswa. Kerajaan akan mewujudkan pemberian biasiswa khas dikenali sebagai Biasiswa Nasional yang berasaskan kepada merit sepenuhnya oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mulai tahun depan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata biasiswa tersebut akan diberikan kepada pelajar-pelajar terbaik yang layak dan tanpa mengira kaum.Beliau berkata biasiswa tersebut diwujudkan selaras dengan keputusan Kementerian Pelajaran untuk mengkaji semula pemberian biasiswa kerajaan.

"Kalau individu tersebut benar-benar layak untuk biasiswa itu, ia adalah atas keputusan mereka yang benar-benar terbaik, tanpa mengira kaum atau keturunan.

biasiswa-ketepi-taraf-bumiputera

3 comments:

Generasi Pejuang Bangsa said...

Jangan salah faham dan putar belit kenyataan Najib ,Pemberian Biasiswa Nasional merupakan satu kategori khas dalam program Biasiswa JPA.


Pada pendapat saya , ia tidak bermaksud untuk meminggirkan bumiputera khususnya orang Melayu. Orang Melayu tetap akan mendapat hak dan kuota menerusi program biasiswa JPA yang asal.tidak timbul isu meminggirkan bumiputra .

Hanya di dalam kategori Biasiswa Nasional permohonan dan pemilihan 100% melalui meritokrasi dan diingatkan apabila pemilihan adalah 100% berdasarkan meritokrasi. Ini bermakna pelajar yang mendapat 10A tidak terus automatik layak mendapat biasiswa JPA sebaliknya pemilihan turut merangkumi aspek kecemerlangan kokurikulum dan sahsiah.

Anonymous said...

Pejuang bangsa senyap la kalau tak tahu apa. Aku kerja JPA, jaga unit biasiswa. Ini satu dasar baru yg akan menutup peluang melayu dpt biasiswa. kau totok umno keje angguk geleng je. Pastu ckp mcm kau tau semua. Senyap sudahlah kalau tak tau apa.

Pantherian said...

Sila bagi maklumat ...sdr berkenaan cara pengambilan pelajar yang memohon biasiswa JPA ?

Org UMNO sekarang terkejut dgn tindakan populis Najib utk menarik kaum Cina.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews