INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Monday, June 22, 2009

Gula : Penghasilan dan Monopoli

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle


Pada pertengahan Februari lepas, saya berkesempatan mengikuti lawatan industri ke Kilang Gula Felda Perlis di Chuping ,Perlis. Di sana, saya dan rakan mahasiswa lain berpeluang belajar mengenai proses penghasilan gula dan berdialog berkaitan dengan industri gula di Malaysia.

Justeru itu, saya akan berkongsi serba sedikit mengenai proses penghasilan gula dan peniagaan gula di Malaysia.

Gula merupakan sejenis pemanis yang telah digunakan oleh manusia sejak 2000 tahun dahulu untuk mengubah rasa dan sifatmakanan dan minuman. Dalam kegunaan am, orang-orang yang bukan ahli sains menggunakan perkataan “gula” untuk bermaksudsukrosa atau sakarosa yang merupakan disakarida berhablur yang berwarna putih.Gula yang dibuat secara dagangan datang daripada pokok tebu atau pokok bit gula.

Tebu merupakan tanaman tropika atau sub-tropika yang memerlukan cahaya matahari dan air kerana akarnya tidak dapat menakung air.Tebu biasanya memerlukan masa lebih kurang 6 hingga 12 bulan untuk mencapai tahap matang dan ianya berbeza mengikut tempat.

Ketinggian tebu boleh mencapai 3 meter di kawasan penanaman yang baik contoh di Chuping,Perlis. Sebelum dituai, kebanyakan pokok tebu dibakar untuk menghilangkan daun-daun yang telah kering bagi memudahkan proses penuaian.

Tebu dituai dengan memotong bahagian batang(stem) dan bahagian akar sengaja ditinggalkan bagi membolehkan ia tumbuh semula dimusim hadapan.Selalunya tebu dituai pada musim kering dan tempohnya adalah dari bulan Jun hingga November.Penuaian dilakukan secara manual menggunakan tangan ataupun dengan mesin.

Lebihan daun yang tidak terbakar akan dibuangkan dan batang dipotong serta diikat menjadi satu.Penggunaan mesin mampu memotong tebu menjadi potongan yang lebih pendek.Selepas ditebang, tebu akan dihantar terus ke kilang dengan segera kerana tebu yang dipotong tidak boleh bertahan lama.

Proses pertama dalam penghasilan gula tebu ialah pemerahan jus dari batang tebu.Dalam kebanyakan kilang, tebu dihancurkan dalam satu siri pengisar(roller mills)yang bersaiz besar.Batang tebu akan dihancurkan menjadi hampas dan jus yang dikeluarkan akan dikumpul.

Lebihan hampas yang mengandungi kandungan gula dibasahkan menggunakan mesin diffuser.Hampas yang dibasahkan akan dimasukkan semula ke proses pengisaran sehinggan kandungan gula habis.

Jus yang terhasil masih merupakan cairan yang kotor iaitu sisa-sisa tanah dari ladang dan ekstrak dari daun dan kulit tanaman yang semuanya bercampur di dalam jus tebu. Jus dari hasil ekstraksi mengandungi kira-kira 15% gula dan serat bendasing.Hampas tebu dipanggil bagasse akan digunakan sebagai bahan bakar bagi boiler.

Jus yang dihasilkan akan dipanaskan sebelum dilakukan liming untuk mengoptimumkan proses penjernihan(clarifier).Kalsium hidrosida atau Ca(OH)2 dicampurkan ke dalam jus dengan peratusan yang telah ditentukan bagi mempercepatkan proses penjernihan.Jus yang sudah dicampur kapur ini kemudian dimasukkan ke dalam tangki penjernih(clarifier).

Di sini, jus disalirkan melalui clarifier dengan kelajuan yang rendah sehingga gumpalan bendasing yang terdiri dari serat tebu yang terbentuk.Gumpalan tersebut akan mendap dan jus yang keluar merupakan jus yang jernih.

Kotoran mendapan yang masih mengandungi gula akan disaring lagi dan kali ini menggunakan penyaring vakum putar supaya lebihan jus dapat diasingkan dari lumpur tersebut dapat dibersihkan sebelum dikeluarkan.Hasilnya merupakan cairan yang mengandungi gula dan disalurkan untuk proses seterusnya.

Jus tebu ini kemudian akan disejat menjadi sirap dengan memanaskannya menggunakan stim dalam suatu proses yang dinamakan penyejatan (evaporation).Jus yang telah diikatkan mungkin mengandungi 15% gula tetapi cairan (liquor) gula tepu iaitu cairan yang diperlukan dalm proses penghabluran memerlukan kandungan gula sebanyak 80%.Proses ini akan dilakukan berulangkali dan berperingkat melalui multiple effect evaporator yang dipanaskan dengan stim bagi tahap tepu.

Pada tahap akhir,sirap dimasukkan ke dalam vakum dandang yang sangat besar untuk dididihkan pada suhu 70c .Di dalam dandang ini, sirap tersebut dipanaskan sehingga kristal gula terbentuk.Pembentukan Kristal bermula dengan mencampurkan sejumlah benih Kristal ke dalam sirap.

Kemudian , proses pengasingan dilakukan mengguna mesin emparan untuk memisahkan kristal yang bercampur dengan sirap yang dipanggil mother liquor.Lebihan sirap hasil dari pemisahan tadi juga akan melalui proses penghabluran beberapa kali sehingga tiada lagi kandungan gula, lebihan ini dipanggil molases. Hablur gula yang diasingkan akan dikeringkan sebelum proses pembungkusan.

Sebelum proses pembungkusan, gula putih yang dihasilkan akan diayak bagi meleraikan dan mengasingkan dari gumpalan gula.Gula putih akan disimpan di silo.Gula akan ditimbang dan dibungkus dalam jumlah 50kg dan 1 kg.Proses dilakukan menggunakan mesin secara automatik. Gula yang siap dibungkus akan disimpan di dalam stor sebelum dihantar kepada pengguna.

Beralih kepada perniagaan gula di Malaysia pula, saya mendapat maklumat bahawa terdapat 4 kilang penghasilan gula di Malaysia iaitu MSM(Gula Prai) Sdn Bhd, Central Sugar Refinery Sdn Bhd, Gula Padang Terap Bhd dan Gula Felda Perlis Sdn Bhd.

Di antara keempat kilang tersebut, MSM Sdn Bhd yang dikuasai oleh Raja Gula, Robert Kuok menguasai pasaran tempatan lebih 47 % jika dibanding dengan syarikat lain. Kesemua empat syarikat itu membeli bahan mentah untuk mengeluarkan gula dari Brazil dan Australia.

Dalam seisi dialog antara mahasiswa dengan pihak pengurusan syarikat, kami difahamkan bahawa industri gula Malaysia tidak menjalankan perniagaan dalam secara bebas untuk pasaran tempatan.Maknanya, untuk usahawan yang berkeinginan untuk menceburi dalam industri gula adalah tidak dibenarkan sama sekali melainkan mendapat persetujuan daripada keempat syarikat gula yang sedia ada.

Oleh itu, jelaslah bahawa industri gula di Malaysia telah dimonopoli oleh pihak tertentu yang sudah tertentu cukup selesa mengaut keuntungan tanpa persaingan daripada pesaing lain. Saya difahamkan oleh wakil syarikat bahawa kilang-kilang gula Malaysia dikuasai oleh dua individu iaitu Tan Sri Syed Bukhary dan Robert Kuok.Mereka menguasai 3 daripada 4 kilang yang diberi hak pengeluaran gula oleh kerajaan.

Jika kita imbas masalah kekurangan gula di pasaran pada tahun 2006 adalah disebabkan oleh keengganan kilang untuk memproses bahan mentah gula untuk pasaran tempatan.Tiga pengilang gula itu lebih mengutamakan pengeluaran bagi tujuan eksport daripada menjual di pasaran tempatan untuk meraih keuntungan tinggi dan mereka menyalahgunakan perolehan gula bahan mentah melalui kontrak jangka panjang (KJP) yang diberikan oleh kerajaan.

Oleh itu, jangan terkejut juga suatu hari nanti pengilang gula ini akan meminta kerajaan untuk menaikkan harga gula sehingga RM2 sekilo dengan pelbagai alasan dalam merealisasikan hasrat mereka untuk kekal meraih keuntungan.

Di akhir tulisan ini, saya menyarankan supaya kerajaan mengkaji semula sistem monopoli pengeluaran gula yang sedia ada yang sememangnya akan merugikan rakyat untuk masa akan datang. Mungkin kerajaan perlu melihat kepada rancangan untuk meliberalisasikan industri gula di Malaysia kepada pasaran bebas.

Teringat kata-kata emak sewaktu saya bekerja sambilan sebagai operator pembungkusan gula di MSM Prai, bahawa kerja di kilang gula stabil dan tidak tergugut dengan masalah ekonomi kerana gula adalah barang keperluan.

Semut pun suka gula inikan pula manusia !!


*Artikel ini telah disiarkan di Mahasiswakini.com



No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews