INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Tuesday, June 26, 2012

Program Bedah Buku Islam & Melayu karya Dr Siddiq Fadzil



SINOPSIS PROGRAM BEDAH BUKU “ISLAM & MELAYU: MARTABAT UMAT& DAULAT RAKYAT” KARYA DR. SIDDIQ FADZIL.
OLEH AIC MALAYSIA – 23 JUN 2012, HILL CITY HOTEL IPOH PERAK.
Moderator:         Saudara Irwan Hidayat
Panelis:                      i)            Dr. Muhd Nur Manuty.
                                  ii)            Saudara Hasmi Hashim
                                 iii)            Saudara Saifullah Maslul

Program dimulakan dengan pengenalan oleh Moderator, sisi-sisi perbincangan yang terkandung dalam buku ini, tetang kritikan penulis terhadap kelesuan Bangsa Melayu sejak 50 tahun kemerdekaan apatah lagi semasa di bawah penjajahan kuasa asing.

Buku ini mengimbau pensejarahan keunggulan Pemerintahan Melaka citra Melayu dalam sejarah, pegangkatan Martabat Ummah setelah kehadiran Islam sebagai Ad-Din dan cara hidup masyarakat pada masa tersebut.

Saudara Saifullah Maslul.
Moderator menyerahkan perbicangan kepada Saudara Saifullah untuk memulakan, beliau memperincikan tentang penegasan penulis terhadap peranan institusi beraja dalam suasana bangsa Melayu komitmen amanah & keadilan. Setia Melayu adalah setia bersyarat maka lahirnya penegasan “Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim Raja DIsanggah!”

Ianya menjelaskan komitmen Melayu terhadap maruah & keadilan dengan tiada kompromi menyembah pemimpin membuta-tuli ianya selaras dengan tuntutan islam mengesa penganutnya berlaku adil. Menurut Saifullah buku ini merungkai banyak isu islam & melayu yang selama ini dianggap sensitif. Yang menurutnya, bila disentuh mengenai Melayu/Islam kita akan emosional, tergangu & “defensive”.
Seterusnya  Penulis membincangkan solusi bertenaga terhadap kelesuan bangsa bicara tentang komitmen martabat, memaknai bangsa merdeka, pembebasan & pencerahan.

Saudara Hasmi Hashim.

Moderator menyerahkan perbincangan kepada Saudara Hasmi, beliau menegaskan komitmen anak muda melawan rejim adalah melalui idea & perbincangan intelektual seperti yang diadakan pada hari ini. Beliau mengkritik tentang pengambilan sejarah daripada prospektif Orientalis tanpa diselidiki. Apabila merungkaikan sejarah tidak harus dikecilkan kepada Melayu & Islam sahaja tetapi harus terangkum semua.
Menurut Hasmi anak muda harus kenalpasti zaman yang mereka hidup dan adaptasikan corak pemikiran.Tahu sejarah,hanya panduan. Anak muda perlu tahu memilih antah ntegr beras. Latar pemikiran politik Melayu dan budaya harus difahami.
Baliau mengkritik Sulalatus Salatin(Sejarah Melayu) yang menurutnya dicipta untuk mengangkat berlebih-lebihan Sultan Melaka. Apakah tiada Sultan Negeri lain yang cerdik pada zaman tersebut jika ingin bicara sejarah melayu keseluruhannya?
 
Beliau mengambil sejarah Kanun Undang-undang Terengganu dahulu memperuntukkan seseorang raja berhak dijatuhkan sekiranya melakukan kesalahan. Ini adalah menjelaskan komitmen tentang keadilan. Hasmi juga mempersoalkan tentang Orang Melayu sampai ke hari ini keliru dgn kisah pertentangan Hang Tuah dan Hang Jebat. Siapa benar dan siapa salah? Dan ianya tidak dapat dirungkai sehingga hari ini.

Dr. Muhd Nur Manuty.

Seterusnya Dr. Muhd Nur Manuty mengambil tempat dalam perbincangan, mengimbau sejarah persahabatan dengan Penulis  mengulas tentang peribadi  pintar, dianugerah Tuhan dapat menulis dan seorang ahli pidato yg baik, kuasai arab, Inggeris & Jawa. Malah boleh berkhutbah dalam bahasa jawa di Kampungnya.
 
Dr. Muhd Nur menyatakan buku ini sediakan formula agar Melayu tidak lagi diperlekehkan.Beliau melontar persoalan Bagaimana nak baiki semula martabat Melayu yang rosak? Jawabnya Islam menjelaskan  peluang pemulihan.
Beliau mengupas mengenai daulat, daulat rakyat sudah digunakan pemuka-pemuka islam lama, daulat menurut penulis nte berpaksi kepada syariat Allah swt. Beliau juga mengupas tentang hubungan Islam-Demokrasi yang ditegaskan oleh penulis.

Beliau mengupas persoalan penulis tentang de-humanisasi akibat rempuhan globalisasi, mewaspadai ancaman-ancaman baru globalisasi yang sebenarnya menyaksikan gejala berulangnya Jaman Edan. Zaman gila yang kehilangan prinsip dan integriti moral.Penulis adalah seorang tokoh yang bergitu berhati-hati dalam menggabungkan idea warisan & idea baru.

Penulis ialah  Hasani Mohamed, Exco Anwar Ibrahim Club (AIC)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews