INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Wednesday, July 6, 2011

Pesuruhjaya Tinggi PBB kecam tindakan Polis tahan penyokong BERSIH



NOTA TAKLIMAT AKHBAR OHCHR – Malaysia

Jurucakap untuk Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk Hak-hak Manusia: Rupert Colville
Lokasi: Geneva 5 Julai 2011

Malaysia

OHCHR baru-baru telah ini menerima laporan-laporan satu tindakan keras oleh pihak berkuasa Malaysia, termasuk gangguan, ugutan, penangkapan dan ancaman- ancaman, mensasarkan ahli-ahli Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) dalam menuju satu demonstrasi aman dijadual untuk sebegini kedatangan pada Sabtu, 9 Julai. Menurut sumber-sumber yang boleh dipercayai, sekurang-kurangnya 150 orang telah disaman, ditahan atau mendakwa, termasuk sejumlah ahli-ahli Parlimen pembangkang .

Pihak berkuasa turut dilaporkan menahan aktivis-aktivis hanya untuk ada Kemeja-T kuning tersendiri dan risalah kempen Bersih. Kami sangat bimbang tentang pelbagai langkah-langkah yang diambil oleh pihak berkuasa menyekat kebebasan bersuara di Malaysia, termasuk tahanan pencegahan , dan keputusan Kerajaan dilaporkan mengisytiharkan Bersih satu organisasi menyalahi undang-undang.

Kami meminta pihak berkuasa mengeluarkan semua mereka yang iditahan kerana menjadikan secara aman bersenam kebebasan bersuara mereka. Kami juga menggesa Kerajaan bagi mengambil langkah-langkah untuk memansuhkan undang-undang pencegahan, termasuk Emergency (Ketenteraman Awam dan Pencegahan Jenayah) Ordinance 1969, sebagai telah meminta oleh Working Group pada Arbitrary Detention.

Untuk lebih banyak maklumat atau temu duga, sila hubungi jurucakapRupert Colville (+41 22 917 9767 atau rcolville@ohchr.org ) atau pegawai-pegawai akhbar: Ravina Shamdasani (+ 41 22 917 9310 atau rshamdasani@ohchr.org ) atau Xabier Celaya (+ 41 22 917 9383 atau xcelaya@ohchr.org )

Sumber: bersih.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews