INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Monday, July 11, 2011

Bersiar-siar untuk " Bersih 2 "di Kotaraya Haram KL- Part 1


Bersih ! Bersih !Bersih !

oleh Pantherian @ikhwanhafiz

Saya tiba di Kuala Lumpur seawal 6.00am di KL Sentral melalui perkhidmatan KTM bersama sekumpulan anak muda Tasek Gelugor dan Permatang Pauh (Syed Mikael,Pak Tam,Pak Su,Azhar & radzi). Tiba di sana sudah kelihatan #demonstran tegar baik tua atau muda sudah berkeliaran sekitar perkarangan KL Sentral yang mana kebanyakkannya dari utara tanahair.

Kami bergerak ke Masjid Negara untuk menunaikan Solat Subuh menggunakan tren Komuter dan berhenti Stesen KTM lama.Sampai di Masjid Negara, sudah kelihatan lebih 200 org demonstran ada di Masjid Negara baik di luar masjid dan dalam masjid.Selepas selesai solat dan mandi , kami bergerak ke Pasar Seni untuk breakfast di sana setelah melihat Restoran Heritage di Stesen KL penuh sesak dengan orang ramai yang mahu breakfast.


Nah ! sapa kata perniagaan dibuka pada hari perhimpunan aman rakyat" RUGI"? Mamak kedai yang berani berniaga tidak menang tangan melayan pelanggan yang luar biasa ramai !

Kemudian kami patah balik ke Stesen KTM lama dan berkubu di situ ekoran Polis sudah berkawal di luar stesen dan menghalang pergerakan demonstran ke Masjid Negara.Di sini, kami lepak santai sambil bergurau senda dan ber" tweet" di Twitter tentang status terkini. Pak Su (veteren PKR) asyik mengusik demonstran dan media yang lalu lalang di hadapan kami.


Kelihatan muslimat agak ramai di dalam stesen terutama dikalangan siswi IPTA dan mereka kebanyakannya menutup muka dengan purdah dan face mask sebagai menutup identiti wajah mereka.Saya juga terserempak dengan sekumpulan warga emas yang duduk di kaki lima hadir untuk memberi sokongan kepada BERSIH dan sempat mengambil photo mereka.




Apabila lihat semangat mereka untuk hadir, kita sebagai anak muda patut berasa malu jika hanya mampu duduk berkepit dengan GF dan BF masing-masing dihujung minggu walhal ALLAH beri tubuh badan yang sihat untuk berjuang di jalan yang benar.Anak muda patut juga malu pada siswi muslimat yang berani hadir walaupun tahu jika ditangkap akan dikenakan tindakan oleh pihak universiti.


Polis kemudian mula menganggu lepak santai kami di Stesen KL dan menghambat semua demostran keluar dari Stesen KL. Pada mulanya, semua demostran duduk tidak mahu berganjak dan ini memaksa polis mula menangkap mereka yang engkar arahan. Pekikan dan jeritan angkuh seorang Polis pada muslimat melihatkan keangkuhan sang penguasa yang zalim pada rakyat. Mengikut maklumat,lebih 14 orang telah ditahan di Stesen KL termasuk wanita.

Lihat Video dibawah kisah demonstran bergerak dari Stesen KTM ke Pasar Seni.Ada video kisah berlaku dalam Stesen KTM.

From KTM to Pasar Seni oleh Malaysiakini




Catatan bersambung di Part 2 - Nantikan....


No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews