INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Tuesday, February 24, 2009

AUKU disalahgunakan

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Memetik berita di Harakahdaily, seorang mahasiswa akan didakwa esok pagi ekoran tindakannya membangkitkan isu berhubung kenaikan harga tambang perkhidmatan bas di UUM melalui internet baru-baru ini.Mahasiswa tahun tiga, Choo Kok Wei akan dihadapkan ke Bilik Mesyuarat Sri delima, Bangunan Canselori sektar jam 9 pagi esok atas dakwaan membuat bantahan secara maya ke atas isu-isu dalaman universiti.

Tindakan ini bagi saya amatlah kurang profesional dan tidak beretika kepada mahasiswa.Orang yang berkuasa menggunakan undang-undang seperti AUKU untuk menyekat kebebasan dan mengunci mulut mahasiswa daripada menyatakan bantahan dan atau menyoal berhubung ketidakpuasan hati pelajar terhadap beberapa isu membabitkan kebajikan pelajar.Hal ini jelas bertentangan dengan prinsip amalan demokrasi dan menunjukkan isyarat bahawa pihak universiti menggunakan AUKU untuk menindas mahasiswa daripada bersuara.

Tetapi saya tidak pelik dan hairan apabila ia berlaku di UUM kerana NC UUM amat terkenal dengan tahap keintelektual dan keilmuannya terutama apabila mengenangkan soalan "killer "nya kepada DS Anwar sewaktu debat harga minyak..

Soalan Tan Sri Datuk Nordin:

Tadi saya telah menanyakan komitmen DS Anwar tentang adakah premis kepada penurunan harga minyak 50 sen itu kerana Malaysia adalah pengeluar minyak.Selepas kita bacakan data bahawa sumbangan minyak dalam negara hanya 26%.Saya melihat bahawa isu yang dicadangkan oleh DS bukan isu minyak lagi tetapi telah memilih minyak sebagai sasaran untuk dikurangkan kepada 50 sen.

Tetapi mengapa tidak misalnya oleh kerana ia bukan semata-mata isu minyak bercakapa mengenai pengurangan cukai kepasa mereka berpendapatan di bawah RM2K, mengapa tidak misalnya memberi bantuan sewa rumah kepada miskin di bandar, tetepai memilih minyak, mengapa agaknya DS tidak berjanji untuk mengurangkan inflasi seperti katanya 80% kepada 30%.Jadi soalan saya kepada Dato' Shabery ialah mengapa agaknya DS memilih minyak sebaga sasaran janji kepada rakyat apabila memerintah esok.Terima Kasih.

**** Terkini dari Malaysiakini 2/3/09

Universiti Utara Malaysia (UUM) menangguhkan tindakan disiplin terhadap tiga mahasiswanya berhubung bantahan mereka terhadap kenaikan tambang bas di kampus itu.

Jawatankuasa tatatertib pelajar yang dijadual memanggil ketiga-tiga mahasiswa itu 2.30 petang ini memaklumkan penangguhan tersebut kepada mereka dalam satu surat lewat petang semalam.

Surat itu tidak menyatakan alasan penangguhan tersebut dan tarikh baru perbicaraan ke atas Choo Kok Wei, Medecci Lineil Repong dan Tengku Mohd Hasrul Tengku Malek.

Tahniah di atas kupasan meluas media Harakah dan Malaysiakini dalam memberi maklumat yang tepat.


1 comment:

Anonymous said...

http://mfairus.wordpress.com/

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews