INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Friday, February 20, 2009

Teks Ucapan Menjunjung Kasih Titah DYMM SPB YDP Agong oleh Ketua Pembangkang

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Usai membaca draf teks ucapan menjunjung kasih Titah DYMM SPB Yang Dipertuan Agong semalam dapatlah saya simpulkan satu ucapan yang baik dan berfakta penuh dengan pengisian ilmu, pendedahan isu semasa dan pendirian tegas Pakatan Rakyat menyokong kepimpinan Raja-Raja Melayu dan konsep Raja Berpelembagaan di Malaysia. Di sini saya sertakan ucapan penuh DSAI di Parlimen semalam.

Tan Sri Yang Di- Pertua,

Dengan penuh tanggungjawab saya Ahli Parlimen Permatang Pauh merangkap Ketua Pembangkang, berdiri di sini untuk membahaskan titah ucapan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong.

Tan Sri Yang Di Pertua,

Malaysia merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dan sistem raja berperlembagaan, seharusnya memandang serius jika terdapat kecurangan serta pelanggaran ke atas prinsip-prinsip demokratik.

Sukacita saya kerana DYMM Sri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong sewaktu membacakan titah, Baginda ada menyatakan bahawa keluhuran Perlembagaan semestinya dipelihara.(Perenggan ke 21 Titah YDPA)

Sesuai dengan gesaan Seri Paduka Baginda YDPA (Perenggan 22 Titah YDPA) Perlembagaan selaku dokumen penting yang menjadi sendi kepada negara seharusnya dihormati. Ianya menggariskan perimeter serta tanggungjawab sebuah negara kepada rakyatnya, dan tanggungjawab rakyat kepada negaranya.

Membicarakan demokrasi berparlimen dan sistem raja berperlembagaan di negara ini, kita pasti tidak terlepas dari membicarakan permahsyuran kemerdekaan yang dibaca oleh Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj:

“Dan bahawasanya kerana Perlembagaan Persekutuan yang tersebut itu, maka, ada disediakan syarat untuk menjaga keselamatan hak-hak dan keutamaan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja serta hak-hak asasi dan kebebasan sekalian rakyat dan untuk memajukan Persekutuan Tanah Melayu dengan aman dan damai serta teratur sebagai sebuah kerajaan yang mempunyai Raja yang Berperlembagaan yang berdasarkan demokrasi cara Parlimen.”

Tan Sri Yang Di Pertua,

Ada 3 perkara utama yang menjadi asas kepada permahsyuran tersebut:
1) Keutamaan Raja-Raja Melayu
2) Hak Asasi dan Kebebasan Rakyat Malaysia
3) Sebuah negara aman makmur, yang mengamalkan sistem demokrasi dan raja berperlembagaan serta kedaulatan undang-undang nya terjaga dan tidak diceroboh.

Permahsyuran ini merupakan satu aspirasi yang ucapkan dari seorang pejuang kemerdekaan, yang ingin kan negara nya tetap berdiri teguh walau untuk seribu tahun lagi. Namun janganlah kita lupa apa yang dizahirkan dari permahsyuran ini bukannya kehendak dari seorang sahaja, akan tetapi ia adalah penzahiran dan manifestasi iltizam rakyat keseluruhannya walau apapun latar etnik dan agamanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews