INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Monday, July 6, 2009

Nasib berbeza Kg Buah Pala dan Kg Sg Batu

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Pampasan RM200 ribu yang dipersetujui adalah sudah mencukupi malah terlalu besar untuk setiap keluarga di Kg. Buah Pala. Lim Guan Eng memang tertekan dengan berbagai isu yang timbul sekarang. Beliau menafikan kononnya beliau tidak mahu berjumpa dengan penduduk Kg. Buah Pala, tetapi 2 Timbalannya YB Dr Mansor dan YB Ramasamy telah bertemu dengan penduduk Kg. Buah Pala dan beliau anggap telah berjaya. pampasan itu sudah lebih dari cukup.

Cuba kita imbau kembali isu perpindahan yg memang kerap berlaku di P. Pinang terutamanya melibatkan orang Melayu yang terpaksa pindah. Pada tahun 2006 di Kg Sg Batu sebagai contoh, bayangkan mereka terpaksa pindah dalam bulan Ramadhan ketika mereka sedang bersiap sedia menyambut hari raya. Tidakkah ini terlalu kejam namanya. Cuma ketika itu BN yang perintah jadi media arus perdana langsung tidak buat liputan. Mengapa TV3 dan yang sepusat dan sepusing dengannya tidak datang walaupun telah dijemput. Cuba kes ini terjadi sekarang sudah tentu ia menjadi isu besar.

YB Syed Amerudin Adun Bayan Lepas yg ketika itu Exco Perumahan bertindak seolah2 wakil pemaju bukan membela nasib rakyat orang Melayu yang mengundinya. Beliau tergamak melihat orang Melayu diusir keluar ketika mahu menyambut hari raya. Beliau turut sediakan lori lagi untuk mereka pindah. Inilah sikap YB Syed Amerudin wakil rakyat UMNO yang kononnya nak bela nasib orang Melayu. Penduduk Sg Batu tidak bernasib baik jika nak dibandingkan dgn penduduk Kg Buah Pala yyang akan dapat pampasan RM200 ribu. Penduduk Kg Sg. Batu hanya dapat sebuah rumah berharga RM40.00 sahaja. Itupun setelah PKR dan PAS campur tangan.

Blog Din Binjai

Berita Harakah April 2008 -

Sebahagian penduduk Kampung Sungai Batu, Balik Pulau terus berendam air mata kerana tidak dapat berpindah ke rumah flat di Taman Vanila ekoran ketiadaan wang berbuat demikian terutamanya kos penggangkutan dan kegunaan persiapan menduduki kediaman baru.

Rata-rata mereka mengharapkan pampasan setelah rumah mereka dirobohkan oleh Pemaju Perumahan Guan Bee Hup Kee Sdn Bhd untuk saraan hidup bila ditempatkan di kediaman baru lima tingkat itu kelak.

Harakahdaily dimaklumkan, perkampungan yang dirobohkan pada 31 ogos 2006 iaitu seminggu sebelum ketibaan Aidilfitri kini dibangunkan perumahan bertaraf mewah.

Mereka ditempatkan sementara di rumah panjang sebelum pemaju menyiapkan rumah flat lima tingkat.

Bahkan, ramai yang mendakwa tertipu dengan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bayan Lepas, Syed Amirudden Syed Ahmad merangkap Exco Perumahan Negeri sewaktu era pemerintahan Barisan Nasional (BN) kerana bersuara bagi pihak pemaju setiap kali pertemuan diadakan.

Bukan itu sahaja, mereka juga kecewa dengan sikap Pengerusi dan Setiausaha Badan Bertindak yang dilantik kerana bertindak senada dengan pemaju dan akhirnya lakonan mereka terbukti apabila mereka mendapat keistimewaan.

Salah seorang penduduk, Siti Aminah Salleh 47 berpendapat, sukar untuk berpindah ke diaman baru sebab tiada wang samada untuk kos perpindahan, penyelenggaraan atau membayar sewaan nanti.

Jika pemaju memberikan pampasan beliau percaya isu ini tidak timbul sebaliknya berjalan lancar kerana penduduk bukan menentang pembangunan. "Kami hanya mahukan pampasan.

Barulah semua boleh hidup selesa dan kami pun dapat merasai nikmat pembangunan," tegasnya kecewa.

Sekarang ini hidupnya terumbang ambing kerana hilang mata pencarian apabila gerainya diroboh tanpa sebarang pampasan.

Rakannya, Jamaliah Ismail 55 pula kesal bekas Adun Bayan Lepas terus lepas tangan bilamana kalah dalam pilihanraya umum lalu.


*** Apabila bab Melayu dianaktirikan dan dihalau dari kampung mereka, kita cakap tak mengapa la tetapi kalau kaum lain liputan media cukup meluas untuk memperjuang nasib rakyat kononnya.Ini merupakan satu perbedaan yang jelas oleh media kita yang selective memilih isu mengikut kehendak politik. Lihat bagaimana kaum India di Kg Buah Pala cukup kuat dengan dokongan Hindraf yang cuba bermain api perkauman dalam memperjuang hak penduduk India kampung tersebut. Walaupun diberi pampasan yang boleh menjadi mereka jutawan pun masih mempertahankan kampung mereka. Seingat saya, dahulu Melayu PP era 80an dan awal 90an menerima juga untuk dihambat keluar ke Seberang Perai dari Bayan Lepas dan Georgetown oleh kerana tanah mereka diambil untuk perindustrian dan pembangunan.Orang Melayu PP sanggup berpindah dengan menerima pampasan oleh kerana untuk melihat pembangunan di negeri PP. Fikir-fikir kan lah...



3 comments:

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/ said...

terimakasih tolong dapatkan berita lama...saya dulu takdak internet tak pakai berokban tu yg payah sikit...la ok lah..alhamdulillah..bila difikir2 nasib bangsa melayu berugama islam...menitis air mata...memang masa di sg batu saya titiskan airmata setelah saya dapat bayangkan bagaimana derita mereka di malam raya bila takbir raya bergema...saya takbir raya...semuanya menitis air mata...adakah kita hanya mampu titiskan airmata saja????

y a n said...

hello ..nice blog. im random viewer . just drop by, n i follow ur blog too. hit me back ya :D

Pantherian said...

thanks...Yan.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews