INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Thursday, August 21, 2008

Sistem Pengangkutan Rel di KL

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Saya agak canggung apabila PM ,Abdullah Badawi mempersoalkan mutu perkhidmatan sistem pengangkutan rel di Kuala Lumpur terutama KTM Komuter dan LRT.Bagi saya ,sudah mangli (bahasa Utara) maksudnya lali dah dengan keadaan sesak dan bau-bau yang kurang menyenangkan apabila menaiki LRT dan Komuter di KL. Suasana itu sudah menjadi perkara biasa lebih sejuta pengguna yang memilih sistem pengangkutan rel di KL untuk ke tempat kerja dan lain-lain destinasi.

Mengapa baru sekarang dipersoalkan dan dihebohkan tentang mutu? Inilah penderitaan yang dirasai oleh rakyat golongan bawahan dan pertengahan menggunakan sistem pengangkutan awam selepas kenaikan harga minyak.Tetapi tahniah kerana PM akhirnya peka terhadap mutu pengangkutan rel di KL dengan sendiri turun padang meninjau permasalahan ini.

Walaupun kerajaan mahu menaikkan harga minyak tetapi sistem pengangkutan itu sendiri perlu terlebih dahulu ditingkatkan untuk menggalakkan rakyat mengguna sistem pengangkutan awam. Semasa kerajaan menaikkan harga minyak ke RM 1.92 sen ,dikatakan penjimatan subsidi minyak sebanyak RM 4 billion itu akan digunakan untuk menaiktaraf mutu sistem pengangkutan awam .Tapi yang hanya dilakukan membeli bas Rapid KL yang baru dan tidak kepada sistem pengangkutan rel di KL.

Bagi saya, sistem rel di KL itu perlu dipertingkatkan dengan memperbanyakan koc untuk KTM Komuter dan LRT .Jika kita menambah bilangan bas hanya menambah kesesakan yang teruk di KL.Bagi Penasihat FOMCA, Datuk Hamdan Adnan perkhidmatan Komuter perlu satu langkah drastik untuk diperbaiki kerana bilangan koc dan kekerapan tren tidak dapat menampung peningkatan mendadak penumpang. Oleh itu FOMCA sendiri mendesak supaya perlu penambahan terhadap koc dan kekerapan tren komuter.

1 comment:

Generasi Pejuang Bangsa said...

Pak lah pemimpin berjiwa rakyat dan sanggup turun padang melihat sendiri masalah yang dihadapi rakyat.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews