INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Saturday, August 23, 2008

Harga Minyak Turun 15 sen @Sekupang 5 duit

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle
bm version fuel petrol diesel price hike reduction 220808

Baru sebentar tadi dalam warta berita , kerajaan mengumumkan penurunan harga runcit petrol RON97 sebanyak 15 sen kepada 2.55 sen seliter berkuatkuasa esok.Pada masa ini, harga minyak petrol RON97 adalah RM2.70 seliter.Manakala harga runcit petrol RON92 akan dikurangkan sebanyak 22 sen iaitu daripada RM2.62 seliter kepada RM2.40 seliter.Harga diesel pula diturunkan 8 sen, daripada RM2.58 kepada RM2.50 seliter.Penurunan harga bahan bakar itu berkuatkuasa mulai tengah malam ini.

Bagi warga mahasiswa , satu permulaan yang baik untuk mengurangkan beban rakyat dan begitu juga warga siswa yang menggunakan kenderaan untuk ke kampus dan lain-lain tempat. Penurunan harga minyak dan diesel ini dibuat ekoran trend penurunan harga minyak di pasaran dunia yang mana hari ini sebanyak $117.32 setong .Ada satu ketika harganya jatuh pada kadar $113 setong.Selepas dikaji , akhirnya kerajaan membuat pengumuman awal penurunan harga minyak yang mana dijangka semasa pembentangan Bajet 2009 .Mungkin untuk PRU kecil Permatang Pauh ? Kebetulan agaknya..

Sebagaimana yang diumumkan hari ini, Indeks Harga Pengguna (CPI) bagi bulan Julai 2008 berbanding Julai 2007 meningkat pada kadar 8.5 peratus dan ini adalah satu margin yang cukup besar jika dibanding dengan tahun lalu. Paling ketara ialah indeks makanan dan minuman bukan alkohol iaitu sebanyak 6.9 peratus, pengangkutan (6.7 peratus) dan perumahan, air, elektrik, gas serta bahan api lain (1.4 peratus).

Melihat kepada kesan pengurangan harga petrol dan diesel ini,persoalan bermain difikiran saya adakah dengan kadar sebanyak 15 sen@ sekupang 5 duit akan dapat membantu meringankan beban pengguna serta mengurangkan tekanan inflasi, terutamanya kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana??.Mungkin pakar ekonomi ada jawapannya tetapi saya percaya pengurangan harga minyak ini tidak dapat membantu mengembalikan kuasa membeli rakyat .


No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews