INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Wednesday, August 13, 2008

Tahniah Pelajar UITM

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Semalam ,MPP UiTM telah mengetuai perarakan pelajar membantah dan menghantar memorandum bantahan terhadap cadangan MB Selangor Selangor berkenaan cadangan membuka UiTM kepada golongan Bukan Bumiputera dan pelajar asing baru-baru ini.

Sekitar 1000 orang mengambil bahagian dalam demonstrasi di hadapan Bangunan Sultan Abdul Aziz Shah semalam. Demonstrasi yang diketuai oleh Presiden MPP UiTM, saudara Luqmann Ulhakim Mohamad Idris itu turut menyaksikan penyerahan memorandum bantahan kepada wakil menteri besar.Saya mengucapkan sekalung tahniah terhadap keberanian para pelajar dan MPP UiTM terhadap keberanian dan kesedaran untuk menyuarakan bantahan tersebut dan ini menunjukkn mahasiswa peka terhadap apa yang berlaku di sekeliling dan kita perlu berani menyatakan pandangan walaupan ia amat pahit ditelan.

Inisiatif serta semangat yang wujud di kalangan mahasiswa UiTM seharusnya dijadikan contoh buat pimpinan mahasiswa institusi-institusi pengajian tinggi yang lain dalam menyuarakan pendapat serta kritikan terhadap sebarang tindakan pemerintah yang menyentuh kepentingan masyarakat.MPP ini bukan sahaja sebagai medium untuk pelajar sahaja bah kan kita juga boleh menyuarakan permasalahan masyarakat .

Saya pernah mengikuti seisi ceramah kepimpinan mahasiswa oleh Saudara Ann Wang Seng , beliau menekankan walaupun mahasiswa ditekan oleh AUKU ,kita perlu berani memperjuang isu-isu yang melibatkan kepentingan masyarakat supaya suara mahasiswa menjadi jurubicara masyarakat. Ini sekaligus memberi persepsi yang baik terhadap mahasiswa oleh masyarakat.

Demonstrasi semalam jelas mempamerkan keterbukaan dan kematangan Kerajaan Selangor dalam mendengar suara mahasiswa.Tidak perlu kita melayan mahasiswa dengan sekatan polis dan FRU .Tindakan yang diambil oleh mahasiswa UiTM membuktikan bahawa para mahasiswa di negara ini semakin matang dan terbuka dalam menyatakan pendapat mereka.

Saya sebagai mahasiswa masih menunggu pengumuman pindaan terhadap AUKU ,yang diharapkan akan memberi sedikt ruang kebebasan kepada mahasiswa ,ahli akademik ,pentadbir universiti untuk mencorakkan halatuju universiti.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews