INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Tuesday, June 14, 2011

PERKASA mahu jadi ABANG BESAR/AYAHANDA KL, mahu berarak halang BERSIH


AYUH KAWAN-KAWAN, TURUN KL SUPPORT BERSIH 2.0 !!


Abang besar PERKASAM..?Inikah manusianya?


Pemuda PAS menyifatkan hasrat Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) mengerahkan ahlinya berarak dan bertembung dengan kumpulan Gabungan Pilihan Raya dan Adil (BERSIH) dalam himpunannya 9 Julai ini sebagai "satu ancaman serius".

Malah, mereka menganggap tindakan NGO Melayu yang diketuai Datuk Ibrahim Ali "membuktikan PERKASA adalah pertubuhan yang mahukan kekacauan berlaku dalam negara" ini.

"Kenyataannya yang mahu bertembung semasa perhimpunan tersebut adalah merupakan satu ancaman yang serius kepada keselamatan negara.

"Polis perlu menyiasat (presiden PERKASA) Datuk Ibrahim Ali berhubung ancaman yang telah dikeluarkan secara terbuka," tegas exco dewan itu Suhaizan Kayat.

Semalam kumpulan pendesak Melayu itu memberi amaran bahawa mereka akan menganjurkan protes bagi menghalang himpunan BERSIH 2 yang didakwa sebagai pengacau.

Ibrahim dilapor berkata mereka akan melawan habis-habisan' bagi menghalang perhimpunan itu jika penganjurnya berkeras turun ke jalan raya pada tarikh tersebut.

Ikut telunjuk

Sebelum ini juga pelbagai pihak, termasuk Pemuda Umno membuat laporan polis membantah perhimpunan itu diadakan yang didakwa boleh mencetuskan huru-hara.

Dalam satu kenyataan, Suhaizan berkata polis mempunyai kelengkapan mengawal rusuhan, mampu mengawal keadaan, termasuk menjaga keamaman dengan menyusun anggotanya di tepi jalan sepanjang himpunan menuju Istana Negara.

"Mereka yang didapati mewujudkan kekecohan perlu ditangkap. Jika pihak PERKASA dengan niat yang ikhlas mahu menghantar memorandum kepada pihak Istana maka mereka (hendaklah) dibenarkan berhimpun dan berarak daripada laluan yang berbeza,"katanya.

Sehubungan itu, Suhaizan yang juga ketua Pemuda PAS Johor menggesa polis mengadakan perbincangan rapi dengan kedua-dua penganjur sebelum perhimpunan pada Julai ini berlangsung.

"Saya yakin polis mempunyai banyak pengalaman mampu mengawal keselamatan negara. Jika dua himpunan dapat berjalan serentak dengan aman, maka saya penuh yakin pihak polis akan dihormati oleh rakyat dan masyarakat antarabangsa," katanya.

Bagaimanapun, Suhaizan mendakwa jika polis "hanya mengikut telunjuk pemimpin politik tertentu maka polis akan dihina oleh semua pihak".

Tanpa senjata

Menurutnya, himpunan aman tanpa senjata merupakan kebebasan yang dijamin dalam perkara 10 Perlembagaan Malaysia dan perkara 27 Akta Polis yang memperuntukkan kuasa kepada polis untuk mengawalselia perhimpunan, perjumpaan dan perarakan.

"(Ia) bertujuan untuk menjayakan objektif kebebasan bersuara dalam perlembagaan bukannya menghalang kebebasan tersebut. Himpunan aman tanpa senjata adalah keperluan kepada demokrasi yang adil.

"Ratusan ribu rakyat tidak akan menghadiri Himpunan BERSIH 2 jika mereka tidak ada tujuan yang khusus untuk mendapat satu pilihanraya yang bersih dan adil," katanya.

Oleh itu, Suhaizan mempersoalkan mengapa hak mereka untuk berhimpun secara aman seolah-olah dinafikan sedangkan kerajaan dan NGO sering menganjurkan perarakan dalam sambutan keagamaan dan upacara agama tertentu.

"Ribuan orang akan berarak di jalan raya. Mereka mendapat hak untuk berhimpun. Persoalannya mengapa BERSIH 2 seolah-olah dinafikan hak untuk berhimpun secara aman?"katanya.

Himpunan BERSIH menuntut lapan perkara kepada kerajaan bagi mengembalikan demokrasi yang didakwa mereka telah tercemar.

Tuntutan itu adalah membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, penggunaan dakwat kekal, akses media bebas dan adil, tempoh minima 21 hari berkempen, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

@Pantherian - teringat skrip filem KL Gangster yang mana perkataan "Abang Besar, Ayahanda dan Taiko besar" ini adalah gelaran kepada Samseng Melayu.

Ayahanda , Abang Long ini adalah gelaran dalam NGO Melayu , PEKIDA @ PUKIDA..
Kini, persoalannya adakah PERKASAM mahu menjadi ABANG BESAR KL? Hahahaha...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews