INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Sunday, May 31, 2009

Analisis PRU Penanti - Dr Mansor Adun Penanti

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle


Keputusan rasmi PRU N12 Penanti menunjukkan bahawa Dr Mansor Othman memenangi kerusi ini dengan majoriti 5558 dan ini meningkat 2 kali ganda dari PRU 12 tahun lepas.Calon PKR, Mansor Othman memenangi pilihanraya kecil DUN Penanti dengan memperolehi 6,052 undi.Manakala Kak memperolehi 392 undi, Khan ari 494 dan Ramizu dengan 56 undi.

Jumlah pemilih yang keluar mengundi dalam pilihanraya kecil DUN Penanti ialah 46.15 peratus atau 7,100 orang.Peratusan tersebut juga merupakan hanya hampir separuh daripada 82.1 peratus pengundian dalam pilihanraya umum lalu.


Proses pengiraan undi selesai pada kira-kira jam 7.20 malam. Undi untuk Aminah kebanyakannya datang dari kawasan majoriti Melayu, termasuk Mengkuang, Kuala Mengkuang dan Guar Perahu.Aminah juga mendapat undi pos terbanyak, iaitu 12 undi berbanding dengan Kamaraul (7), Mansor (2) dan Nai (0).

Nai pula banyak mendapat undi dari dua kawasan, iaitu Teluk Wang - yang merupakan kawasan masyarakat Thai - dan dari Sungai Lembu, iaitu kubu kuat Gerakan.Di Sungai Lembu, Mansor mendapat 258 undi manakala Nai mendapat 102 undi, Aminah (2) dan Kamarul (2).Manakala di Teluk Wang pula, Nai mendapat 154 undi, Mansor (180), Aminah (21) dan Kamarul (1).

Mengenai peratusan keluar mengundi, saya mendapati terdapat banyak faktor yang mempengaruhi pengundi untuk keluar mengundi. Antaranya ialah ketiadaan UMNO untuk bertanding dan memberi sebab suasana PRU tidak meriah, sentimen bahawa Dr Mansor akan menang di kalangan penyokong PKR, pengundi luar kawasan tidak pulang mengundi dan juga pemboikotan oleh penyokong UMNO.

Melalui tinjauan saya di sekitar Pusat Pembuang Undi, suasana tidak semeriah PRU 12 disebabkan beberapa peraturan baru SPR berkaitan pondok panas untuk parti perlu diletakan berjauhan dari pintu masuk pusat mengundi. Saya melihat SPR cuba memaksimumkan pengurusan PRU dengan meletakkan kakitangan mereka di 2 pondok panas. Kakitangan SPR yang digunakan untuk PRU kali ini cukup banyak di mana mereka diletakkan dari pintu masuk hingga ke bilik darjah pusat pembuangan undi.

Apabila melihat situasi pagi tadi, saya teringat kata-kata Dr Rahim Ghouse semasa berdiskusi dengan beliau di Kubang Semang semalam. Beliau berkata di Australia, kerajaan di sana bijak dalam memaksimumkan pengunaan tenaga manusia untuk penjimatan kos yang mana maksudnya kerja yang boleh dilakukan 2 orang tidak perlu dilakukan sampai 5 orang sebagai contoh menebang pokok. Kekadang kita sebagai rakyat pelik melihat bagaimana pengurusan oleh pegawai kerajaan apabila mengerahkan ramai tenaga manusia untuk melakukannya sesuatu kerja yang kita fikir secara logik boleh dilakukan dengan mudah tanpa perlu bantuan yang ramai.

Justeru itu, saya berani mengatakan bahawa kos pengurusan PRU boleh dijimatkan jika pihak SPR dan Polis telus dalam membelanjakan wang kerajaan untuk sesuatu pilihanraya. PRU kecil di Penanti tidak perlu SUBTEK dan MASTEK Polis yang berjuta-juta ringgit pembinaannya kerana suasana kempen PRU kecil ini aman tanpa sebarang gangguan. Lebih elok sekiranya polis-polis tersebut ditempatkan kawasan yang tinggi kes jenayah untuk mengurangkan kadar jenayah.

Tahniah Dr Mansor sebagai TKM 1 Pulau Pinang !!

Link
Mansor dilantik TKM Rabu ini
Maklumat lengkap keputusan rasmi mengikut JDM
Mansor bersyukur menang

1 comment:

Anonymous said...

masalahnya masa tu la mrk nak buat tuntutan, bila lagi. Bos kena jagalah orang bawahannya untuk buat duit. tuntutan elaun harian, makan, perjalanan,telefon,lojistik (ooh banyak tu..buat claim )tapi.. Duit rakyat jugak. itu sebabnya kos banyak, tapi hikmahnya di sini menunjukkan mereka yang menguruskan pilihanraya tidak bijak menguruskan belanja.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews