INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Friday, May 22, 2009

Keputusan Mahkamah Rayuan terhadap kes MB Perak

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle


Pengumuman oleh 3 hakim Mahkamah Rayuan sebentar tadi agak mengejutkan dengan menamakan Datuk Zambry sebagai Menteri Besar Perak.

Keputusan itu membatalkan penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur minggu lalu yang mengesahkan kedudukan asal Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin. Sementara itu, Peguam Sulaiman Abdullah akan memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan dengan kadar segera terhadap keputusan mahkamah rayuan ini.

Saya melihat keputusan ini cukup berat yang dilakukan oleh badan kehakiman apabila tidak melihat kes Stephen Kalung Ningkan sebagai penunjuk aras dalam membuat keputusan.Mahkamah Tinggi KL sebelum ini merujuk kepada kes tersebut dalam membuat keputusan bahawa perlunya undi tidak percaya dilakukan di sidang DUN untuk menyingkirkan MB.Saya tidak kisah samada Nizar atau Zambry menjadi MB tetapi ia perlulah mengikut prosedur betul iaitu melalui Sidang DUN dalam melakukan penyingkiran ke atas MB.

Reaksi saya dari keputusan ialah PM Malaysia boleh disingkirkan melalui kes di Perak ini dengan mengadap DYMM YDP Agong dan mempersembahkan senarai nama dan tandatangan MP yang beralih sokongan. Kita boleh memohon supaya PM disingkirkan kerana beliau telah hilang majoriti di Parlimen tanpa perlu membuat undi tidak percaya. Bagi kes 16/9 lepas, Pakatan rakyat mengusulkan sidang undi tidak percaya dilakukan tetapi semua MP BN dihantar ke Taiwan dan usul ditolak oleh Speaker. Kini , sekarang kita tidak perlu lagi undi tidak percaya kerana kuasa Raja/Sultan telah dikembalikan oleh mahkamah dalam melantik MB atau PM.

Antara reaksi oleh pemimpin politik :

"Keputusan ini memberi kesan besar. Baik di Parlimen mahu pun di DUN yang lain, Agung atau Sultan boleh melantik PM atau MB yang baru tanpa PM atau MB berkenaan terlebih dahulu dilucutkan jawatan mereka melalui usul undi tidak percaya" - Husam Musa


No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews