INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Monday, March 9, 2009

Perjuangan Membantah PPSMI -2 Akhir

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle





Aku kembali semula masuk ke dalam masjid dan berehat sambil melihat FRU di luar kawasan masjid berkawal dan juga kelihatan sekumpulan Pegawai Polis masuk ke dalam kawasan masjid untuk berunding dengan pemimpin GMP supaya orang ramai bersurai.Sambil berjalan-jalan dia di dalam masjid, aku ternampak sekumpulan pelancong asing yang melihat dari luar apa yang berlaku dan menarik perhatian mereka untuk mengetahuinya apa yang berlau di luar sana.

Aku menegur mereka dan mengatakan mereka datang ke Masjid Negara tepat pada masanya untuk melihat rakyat Malaysia bersuara kerana rakyat Malaysia tidak seperti di Thailand yang kerap berdemontrasi jalanan untuk protes.Mereka kemudian bertanya kepada aku mengapa rakyat membantah dan apa itu PPSMI ?.Aku menerangkan satu persatu persoalannya dan memberitahu sebab kenapa rakyat terutama orang Melayu menentang PPSMI. Aku juga memberitahu inilah demokrasi Malaysia, dimana tiada ruang untuk rakyat bersuara menyatakan bantahan dan lebih perit lagi tindakan biadap FRU dalam menyuraikan bantahan secara aman amatlah tidak profesional dan beretika.Tatkala beransur pergi, aku mengetahui mereka ialah pelancong dari France dan sempat lagi ketika itu bertanya mengenai akhbar Liberation( France) yang mendakwa TPM Malaysia pernah bertemu Altantuya di sebuah kelab Paris pada 2005 bersama Abd Razak Baginda.Mereka juga turut mengetahui kisah tersebut dan agak terkejut membaca artikel terbabit.

Kemudian aku berehat bersama rakan-rakan IPTA yang lain iaitu dari kumpulan GAMIS. Kami saling berdiskusi mengenai PPSMI dan pengalaman perarakan sebentar tadi.Ternyata aku bangga dengan rakan-rakan siswa di Lembah Kelang yang cukup semangat dan berani dalam memperjuangkan bantahan PPSMI ini untuk kepentingan masyarakat. Tatkala mahu berangkat pulang ke Melaka, aku ditegur oleh Aidil, lawan debat aku semasa Debat Interfakulti 2 tahun lepas yang hadir bersama beberapa rakannya dari Melaka dengan menaiki kereta.Ada juga rakan siswa dari Melaka yang datang dan menunjukkan bahawa ada sebahagian mahasiswa teknikal juga turut peka terhadap isu PPSMI ini.

Najwan malam itu menghantar SMS sewaktu aku di dalam bas yang tertulis "Pak Lah meminta isu PPSMI diselesaikan dengan kadar yang segera kerana bimbang bantahan orang ramai makin meluas di masa hadapan" dan turut mengakui desakan yang kuat dari rakyat khususnya orang Melayu yang sedang memberi perhatian kepada perkara terbabit.

Wah!! Misi rakyat dan pecinta bahasa berjaya kerana melalui jalanan sahaja pemimpin negara terutama Pak Lah dapat mendengar suara rakyat dan orang Melayu.Inilah hasilnya dan cara dalam memperjuangkan bahasa seperti kata sinis Sasterawan Negara, A Samad Said "Rupa-rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa". Aku dan beberapa rakan siswa lain amat hormat dan sanjung prinsip A Samad Said yang berbaju Melayu dan bersemangat mengharungi gas pemedih mata bersama rakyat dalam memperjuangkan bahasa Melayu.

Tetapi harini aku jelik dengan kenyataan bongkak Menteri Pendidikan, Hishamuddin yang berterusan bebal dan seolah-olah mahu melambatkan keputusan tersebut dan kemudian menyalahkan pihak pembangkang di atas apa yang berlaku di Masjid Negara walhal ianya di anjurkan oleh GMP dan pihak pembangkang hadir untuk menyatakan sokongan.

"Hanya orang pernah berdemontrasi jalanan tahu perasaan orang yang berdemonstrasi jalanan"


No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews