INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Thursday, November 20, 2008

More factories in Penang shutting down plants


A number of prominent factories in Penang, northern Malaysia have begun cutting their expenditures by temporarily shutting down their plants and letting their staff go for forced leave.

Unconfirmed sources indicated that Agilent Technologies, Flextronics, Jabil Circuit, AMD, Spansion and ASE Electronic are among those which are ready to shut their plants between November and December.

The fate of Dell’s employees, on the other hand are still in doubt after the company has been reported to be sourcing for potential buyers from the outsourcing market. Not far from Penang, rumour is fast spreading that Silterra, which operates its facilities in Kulim, Kedah may be forced to close its business due to disasterous losses in the last 3 years. See this article Dell may sell factories in Penang.

Recruitment and hiring are running at a snail’s pace, and some of the companies may have to resort to retrenching and shrinking their workforce size in order to survive.

The scenario looks like a repeat of the Asian financial crisis ten years ago, where many manufacturing companies in Penang closed their business in flock. Shutting down plant is one of the popular ways for manufacturing companies to reduce its cost of expenditure, but if this exercise fails to bring back the company on track to profitability, then the employees may be facing their worst nightmares as retrenchment may not be too far away.

****************************************************************************

Daripada berita di atas, apa yang dapat saya simpulkan bahawa Malaysia sekarang mengalami kesan yang ketara akibat kelembapan ekonomi di US.Hal ini demikian kerana US merupakan rakan dagangan terbesar Malaysia dan kini kita amat terasa kesannya jika ramai pelabur-pelabur dari US seprti Dell menutup operasinya di Malaysia.Kebanyakan kilang di Penang sekarang menjalankan operasi sebanyak 2 shift sahaja jika dibandingkan dengan keadaan sebelum krisis dimana kilang menjalankan operasi 24 jam.Ini disebabkan permintaan yang kurang daripada pelanggan terutama di US dan akibatnya operasi pengeluaran produk terpaksa dihadkan.Jika ini berterusan dijangkan ramai operator akan dibuang kerja jika kilang masih mengurangkan operasi pengeluaran syarikat.

Saya sebagai mahasiswa yang akan menamatkan pengajian pada tahun depan amat bimbang dengan situasi ini jika krisis ini masih berterusan pada tahun depan kerana ini akan menutup peluang kepada fresh graduates seperti saya untuk mendapatkan pekerjaan pertama.Tapi saya lega dengan langkah kerajaan PP yang membuat lawatan kerja ke Korea untuk menarik pelabur di sana menanam modal di Penang dan diberitakan juga Samsung akan melabur di PP.Mungkin potensi untuk menarik pelabur perlu dihalakan kepada negara di Asia Timur dan Timur Tengah selepas apa yang berlaku di US. Saya berharap kerajaan Malaysia dan juga kerajaan negeri dapat meneruskan usaha menarik pelaburan ke Malaysia sebagai usha untuk mengurangkan jumlah pengangguran di Malaysia.

Terkini, Ketua Pembangkang telah mengusulkan untuk membincangkan laporan United Nation Conference on Trade and Development World Investment Report 2008 mengenai pengaliran keluar FDI yang mencecah RM 38 billion berbanding kemasukan FDI sebanyak RM 27 billion pada tahun 2007 di Parlimen untuk dibahaskan. Ini adalah bukti bahawa Malaysia sudah mula merasai kesan krisis subprima di US dan usaha yang konkrit dan efektif perlu dilakukan untuk menyelamatkan ekonomi Malaysia supaya ia tidak berulang seperti tahun 1997. Lihat artikel lama mengenai ekonomi sebelum krisis subprima di US.

1 comment:

Generasi Pejuang Bangsa said...

selepas blog antihusam ,kini blog terbaru anti Fairus TKM1 PP pulak .blog ini menceritakan peribadi sebenar Tuan Guru Silat Fairus yang menjadi TKM1 dan Adun Penanti .

fairus ,ingat senang menjadi pemimpin ...cakap senang la

http://alahaifairustkmpenang.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews