INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Friday, November 14, 2008

Isu penggabungan mahkamah Syariah dan sivil

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle


Saya memilih entri posting kali ini berkenaan cadangan penggabungan mahkamah syariah dan sivil. Mari kita melihat cadangan yang dilontarkan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad berkenaan penggabungan kedua-dua mahkamah sivil dan syariah semasa membentangkan syarahan di Fakulti Undang-Undang, Universiti Harvard baru-baru ini.

Setelah membaca beberapa saranan dan cadangan beliau, saya melihat cadangan ini satu langkah yang praktikal dan ada asasnya kerana undang-undang di Malaysia sememangnya mengalami permasalahan dalam membicarakan kes melibatakan orang Islam dan bukan Islam sebagai contoh kes-kes antara agama yang berkaitan perkahwinan dan penceraian.Berikut di bawah antara idea dan polimik yang dilontarkan oleh beliau dalam syarahan tersebut.


Beliau turut menarik perhatian bagaimana konflik timbul apabila sesuatu isu melibatkan bidang kuasa mahkamah syariah tetapi salah satu pihak merupakan bukan Islam (yang mana mahkamah syariah tidak mempunyai bidang kuasa membicarakannya), mahkamah mana akan mendengarnya.

Beliau turut membangkitkan persoalan mahkamah mana yang akan membicarakan sesuatu kes apabila isu yang dihujahkan terletak di bawah bidang kuasa kedua-dua mahkamah sivil dan syariah.

Selain itu, Abdul Hamid juga membuka satu persoalan lain iaitu mahkamah mana yang harus mendengar kes yang dibicarakan di mahkamah syariah yang turut mengandungi isu-isu perlembagaan.

‘‘Jalan penyelesaiannya ialah dengan menggabungkan dua sistem mahkamah yang mana kes-kes sivil akan didengar oleh hakim sivil dan sebaliknya.

‘‘Apabila kes itu melibatkan kedua-dua isu sivil dan syariah, ia harus didengar oleh dua hakim iaitu hakim sivil dan syariah,” katanya.

Saya amat bersetuju jika cadangan beliau dipanjangkan dalam Jemaah Kabinet dan Dewan Rakyat untuk dibahaskan kerana pekara pokok yang dilontarkan beliau amat penting untuk sistem kehakiman Malaysia.

Tetapi cadangan bernas tidak semestinya disetujui oleh oarang lain.Antara yang terawal membantah ialah datang dari Biro Undang-undang MCA yang ingin menjuarai hak orang Bukan Islam.Saya melihat kenyataan dangkal dari seorang peguam yang jelas tidak mengamati ucapan dan saranan bekas CIJ.

Pengerusi Biro Undang-undang MCA itu berhujah mengatakan cadangan ini akan memaksa orang bukan Islam tertakluk kepada bidangkuasa Syariah dalam semua perkara perundangan, termasuk kes antara agama yang berkaitan dengan perkahwinan dan penceraian.Satu lagi hujah katanya melanggar Artikel 11, Perlembagaan Persekutuan.Tun Abdul Hamid jelas dalam ucapannya bahawa 2 hakim iaitu dari Sivil dan Syariah akan mendengar kes yang melibatkan orang Islam dan bukan Islam.Apa yang perlu dipersoalkan? 2 pihak akan melakukan pengadilan.

Pihak MCA ini mahu mewujudkan kebimbangan dikalangan Bukan Islam dan mereka kelihatan mahu menjuarai isu ini yang selalunya dijuarai oleh pihak DAP.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews