INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Tuesday, May 17, 2011

Hakim KANGKUNG berpakat dengan pendakwaraya kenakan Anwar Ibrahim




SHAH ALAM 17 MEI : Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menerima segala keterangan saksi pendakwaraya dilihat sebagai sebagai sebahagian daripada agenda untuk menjayakan pendakwaan politik terhadap Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar, kata Professior Dr Aziz Bari.

Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangs itu berkata keputusan Hakim Zabidin Mohamad Diah mengarahkan Anwar membela diri atas tuduhan liwat adalah satu keperluan untuk memastikan beliau disabit kesalahan fitnah itu bagi kali kedua.


"Rakyat melihat bahawa hakim dan pendakwaraya mencari seboleh-bolehnya ingin mengenakan Anwar ini kerana terdapat saksi dan bukti yang mana selalunya tidak diterima, jadi untuk kes Anwar ini jelas kes yang ganjil," kata Dr Aziz kepada TvSelangor.

"Dakwaan dan tuduhan yang dikenakan keatas Anwar ini jelas satu pendakwaan politik," tambah beliau.

Peguam Anwar, Sankara Nair berkata hakim gagal menyaring keterangan saksi dengan cermat. Pertubuhan Peguam Untuk Kebebasan pula menyifatkan perbicaraan Anwar sebagai "memalukan."

Aziz berkata keputusan Zabidin sekali lagi menunjukkkan badan kehakiman negara ini masih belum belum adil dan bebas terutama jika ia melibatkan pemimpin pembangkang.

"Sesiapa pun yang mengikuti perjalanan kes ini dari awal termasuk orang biasa yang tidak tahu undang-undang sekali pun sudah menjangkakan atau merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan perbicaraan itu,"katanya.

Pendakwaan terhadap Anwar, kata Dr Aziz, adalah berasaskan kepada keperluan melumpuhkan karier politik Ketua Pembangkang itu dan bukannya dibuat atas pertimbangan undang-undang.
NAJIB dan Rosmah Diheret ke kandang MAHKAMAH

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor akan dipanggil untuk hadir memberi keterangan di mahkamah berhubung penglibatan mereka dalam kes Fitnah II.

Kita akan menemubual Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

Untuk rekod, pengadu dalam kes itu, Mohd Saiful Bukhari Azlan sebelum ini mengakui beliau bertemu Najib sebelum membuat laporan polis terhadap Anwar.

Selain Najib dan Rosmah, peguam bela juga akan memanggil bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan bekas pembantu khas kepada Rosmah, Datuk Mumtaz Jafar.

Menurut Sankara, Anwar akan menjadi saksi pertama pasukan peguam bela apabila mahkamah bersidang 6 Jun ini.Manakala dua pakar DNA dari Australian yang membantu pasukan peguam Anwar, Dr David Wells dan Dr Brian MacDonald akan turut hadir sebagai saksi kelak.

Anwar ketika ditemui pemberita selepas keputusan itu dibacakan, mendakwa hakim menjatuhkan hukuman terhadap beliau sebelum diarah membela diri.

“Ia bukan sesuatu yang mengejutkan. Tetapi apa yang mengejutkan ialah beliau (Mohd Zabidin) telah membuat pengadilan terlebih dahulu dalam kes ini dan menjangkaui kes prima facie,” kata Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh.“Ini membuat kedudukan pembela lebih bahaya,” katanya.

Anwar mempertahankan bahawa beliau tidak bersalah sambil berhujah bahawa kesnya tidak mengambil kira keterangan beberapa saksi penting, antaranya doktor Hospital Pusrawi Dr Osman Hamid dan pemilik unit kondominium Desa Damansara, Hasanuddin Hamid.

1 comment:

drrita said...

kesian aku tgk puak-puak fuckatan rakyat..anugay sedap-sedap tujah jubo/puki..korang semua tak habis2 berjuang...

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews