INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Friday, July 3, 2009

Jangan cetus perkauman di Kampung Buah Pala

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle


Media arus perdana kini giat memaparkan isu di Kampung Buah Pala yang semakin tegang lantaran semalam ekoran kedatangan 3 wakil Mahkamah Tinggi negeri bersama pemilik tanah kampung ,wakil Koperasi Pegawai Kerajaan Negeri dan pemaju projek ,Nusmetro Ventures Sdn Bhd yang diiringi polis untuk menampal notis di semua rumah untuk mengosongkan rumah sebelum 3 Ogos 2009.


Penduduk yang berhimpun di tengah jalan masuk ke kampung berkenaan sambil memegang sepanduk dan melaungkan ‘Pemaju Jangan Beri Masuk Rumah’, ‘Halau Mereka Keluar’ dan ‘Hidup High Chappral.

Bagaimanapun, keadaan riuh rendah itu dapat ditenangkan polis dan penduduk kemudian hanya membenarkan wakil mahkamah mengunjungi setiap rumah yang terlibat untuk menyerahkan notis.

Saya melihat ada pihak yang kini cuba mengambil kesempatan terhadap isu tersebut dengan membangkitkan isu perkauman terhadap permasalahan ini.Mereka cuba menyatakan bahawa hal ini adalah disebabkan isu kulit dan kaum yang merupakan sebab utama permasalahan ini.

Kenyataan keras dari Pemimpin Hindraf dan Pengerusi penduduk kg tersebut ,M Sugumaran cukup berbahaya dan boleh membangkitkan ketegangan kaum di P.Pinang. Ucapan Sugumaran semalam yang disiarkan live di TV dan akhbar adalah seperti berikut:

" Ini kerana pemaju projek (Nusmetro Ventures ) dimiliki Melayu dan penduduk pula adalah bangsa India, bayangkan apa akan terjadi hari itu (3 Ogos) , sudah pasti perselisihan akan berlaku"

Selepas meneliti akhbar semalam, saya mendapati Pengarah Urusan pemaju ini berbangsa Cina begitu juga pegawai tertinggi syarikat yang lain dan mungkin beliau mensasarkan kepada pemilik tanah tersebut. Oleh itu saya menyangkal kenyataan di atas yang cuba membangkitkan semangat perkauman di kalangan kaum India.

Pimpinan PAS PP juga melahirkan rasa kebimbangan terhadap kenyataan perkauman beberapa individu terhadap isu kampung tersebut.Demikian ulasan beliau :

"Ada unsur-unsur mengapi-apikan isu perkauman dalam kes Kampung Buah Pala.

"Pihak tertentu diharap jangan mempergunakan isu berkenaan untuk melebarkan pengaruh mereka semula tambahan lagi mengaitkan api perkauman, " ujarnya.

Pihak keselamatan tambah Mujahid Yusof Rawa, harus segerakan siasatan serta tindakan jika terdapat usaha pihak tertentu melagakan kaum walhal kes itu boleh diselesaikan dengan baik tanpa ada dorongan pihak tertentu yang sedang mencari publisiti.

Menurutnya, pihak pemaju Nusmetro Ventures (P) Sdn Bhn wajar membayar pampasan secukupnya kepada penduduk sebelum memulakan projek pembinaan walaupun tanah itu merupakan tanah TOL.

Diharapkan semua pihak baik penduduk kampung, pihak pemaju dan penyokong hak kampung tersebut supaya bertenang dan tidak melakukan perbuatan yang menyalahi undang-undang dan mengeluarkan kenyataan provokasi perkauman yang membangkitkan kemarahan pihak lain. Kita tidak mahu di Pulau Pinang berlaku lagi ketegangan kaum di Kg Rawa beberapa tahun yang lalu berulang kembali.




1 comment:

Generasi Pejuang Bangsa said...

betul ..LGE kena turun jumpa mereka dan cuba jgn timbul isu perkauman .

berlajar dari Anwar semasa jadi TPM dulu turun di Masjid kg Rawa jumpa penduduk semasa timbul isu perkauman dahulu ..

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews