INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Thursday, July 23, 2015

Pas masuk jerat DAP, G18 ganti PKR ? - Fathi Aris Omar (Siri 2)



Selepas sambutan Hari Raya minggu depan, kita mungkin tidak mendengar lagi ledakan mercun pembangkang.

Kita sebaliknya akan mendengar letupan meriam dan ledakan bom serangan bertubi-tubi antara tiga parti ini.

Sejak beberapa bulan lalu, khususnya menjelang dan selepas muktamar PAS, kita hanya mendengar mercun politik pembangkang. Bingit dan membingungkan.

Namun tiga keputusan penting yang ditangguhkan selepas Aidilfitri bakal mencetuskan ledakan besar, jika tiada jalan damai, tanda kehancuran lengkap Pakatan Rakyat.

Ledakannya itu permulaan krisis pembangkang sehingga pilihan raya umum nanti – kalaulah tiada langkah meredakannya.

Tiga keputusan penting tersebut:

(a) sama ada PAS benar-benar menolak atau menerima semula DAP,

(b) sama ada G18, atau serpihan PAS, berjaya mendirikan parti baru, dan

(c) apakah hasil tekanan DAP ke atas PKR di Selangor, Pulau Pinang dan Sarawak mencetuskan ketegangan baru.

Dalam pengamatan awal penulis:

(a) PAS cenderung memutuskan hubungan dengan DAP seperti usul muktamar walau tetap bersama PKR.

Sumber-sumber PAS, setakat ini, membayangkan ia tidak akan berundur daripada usul Dewan Ulama.

Jerat DAP mengena

Keputusan ini ibarat ledakan awal yang mengakibatkan rantaian letupan-letupan berikutnya.

Dengan menolak DAP, PAS seolah-olah termasuk dalam jerat yang dipasang DAP.

PAS termakan provokasi mengikut 'game plan' DAP tanpa disedarinya. G18 mungkin tidak perasan atau sengaja buat-buat tidak nampak.

Keputusan PAS ini sebagai reaksi balas terhadap sikap DAP tetapi tindakan dua parti ini menggagalkan Pakatan Rakyat.

Selain memutuskan hubungan dengan presiden PAS Abdul Hadi Awang atas alasan beliau "tidak jujur", provokasi DAP itu termasuklah memutuskan hubungan dengan PAS di Sarawak dan Sabah.

Yakni, DAP memang mahu memutuskan hubungan dengan PAS di peringkat nasional tetapi ia harus menunggu senario sesuai untuk bertindak.

Dengan usul perpisahan itu, Dewan Ulama memberikan pucuk dan ulam kepada DAP.

Dengan cepat sahaja, DAP menyambar peluang itu dengan mengumumkan Pakatan Rakyat "sudah mati". Serentak, DAP sendirian mengisytiharkan "gabungan baru", atau Pakatan 2.0, dengan G18.

Sikap DAP ini bukan setakat itu, ia malah mendesak PKR di Selangor mengambil pendirian memihak kepadanya tetapi PKR enggan.

Cara beberapa wakil rakyat DAP memainkan isu kod berpakaian di Selangor boleh ditafsir dalam konteks serangannya pada pimpinan PKR.

Setelah beberapa kali mendesak PKR di belakang tabir, DAP sendiri mengumumkan kematian Pakatan Rakyat di Pulau Pinang baru-baru ini.

Yakin dengan kesetiaan pengundi bandar, DAP tidak risau berpisah dengan PAS kerana G18 boleh dipergunakan untuk melebarkan pengaruhnya di kawasan Melayu dan kawasan pinggir bandar, yang selalunya ditandingi PAS dan PKR.

DAP berasa ia tidak rugi apa-apa, malah menguntungkan untuk bekerjasama dengan parti baru G18 yang, antara lain, tidak mahu meneruskan agenda hudud PAS.

Malah, jika PKR mendatangkan masalah kepadanya, DAP boleh menggunakan G18 untuk berdepan dengan parti Anwar Ibrahim.

Apatah lagi, beberapa pemimpin utama PKR, khususnya yang bermasalah dengan PAS, menyokong usaha G18 dan DAP.

DAP sedang bersiap sedia menguasai sepenuhnya barisan pembangkang atau, jika terdesak, bergerak sendirian.

Bagi DAP, di sinilah peranan strategik parti baru G18 yang belum disedari oleh penyokong-penyokong PAS yang anti kepada kumpulan proulama.

DAP perkuda 'Gelombang Baru'

(b) Keputusan PAS menolak DAP sesuai pula dengan persiapan G18, serpihan PAS yang akrab dan bergerak sejalan dengan DAP, yang mahu mengumumkan parti baru.

Keghairahan mereka mengkritik PAS dan bergerak di kawasan-kawasan "jebon" kini jauh lebih aktif berbanding sebelum muktamar.

Seolah-olah mereka lebih rela membentuk parti baru daripada menang pemilihan PAS!

Apatah lagi idea parti baru sudah muncul sejak krisis menteri besar Selangor selepas Aidilfitri tahun lepas lagi.

Kalau kita perhatikan betul-betul, G18 dan DAP bersama beberapa kerat pemimpin PKR menyokong "gabungan baru" yang asalnya dari ketumbukan sama sejak krisis tersebut bermula.

Kumpulan itu kini ingin dikenali dengan slogannya 'Harapan Baru', bukan lagi G18, bagi menggambarkan ia mendapat sambutan meluas penyokong Pakatan Rakyat dan orang ramai.

Ia akan dilancarkan di Perlis selepas Aidilfitri dengan menampilkan beberapa tokoh popular, seperti mufti, ahli akademik dan profesional Islam.

Mereka berharap 'Harapan Baru' mencetuskan semacam gelombang masyarakat bagi menutup imej asal mereka sebagai kumpulan bekas pemimpin atasan PAS yang tewas dan kecewa.

Tetapi setakat ini "gelombang" itu gagal dicipta, malah hanya berebut-rebut dengan pangkalan sokongan (support base) sedia ada pembangkang.

Malah, tokoh-tokoh "baru" yang dijangka menyertai 'Harapan Baru' sudah sedia dikenali sebelah kaki mereka bersama pembangkang!

Sama ada G18 sedar atau tidak ia sedang dipergunakan oleh DAP, mereka senada dalam mengkritik dan menolak PAS.

PAS-DAP bertembung

(c) Susulan perkembangan (a) dan (b) itu, DAP dijangka mahu terus menekan PKR untuk mendapatkan konsesi lebih besar di Selangor.

Usaha itu sudah beberapa kali dicuba oleh pemimpin-pemimpin DAP, termasuk dari peringkat pusat.

Namun PKR selama ini enggan menunaikan konsesi itu kerana sikap DAP yang tidak meraikan mereka di Pulau Pinang.

Malah, penulis ini difahamkan, DAP mengambil sikap "pecah dan perintah" beberapa pemimpin PKR dalam pentadbirannya.

Mereka yang sedia tunduk kepada gaya "politik tokong" DAP diberikan keutamaan. Sementara mereka yang enggan 'kowtow' pada telunjuk DAP digertak untuk disisihkan.

Kerenggangan DAP-PKR belum begitu ketara di dua negeri ini.

Tetapi keretakan awal semakin ketara antara PKR dan DAP di Sarawak apabila parti yang selalunya bergerak di bandar didakwa ingin merampas kerusi-kerusi PKR di pedalaman.

Jika tiada jalan keluar, dua parti ini akan bertembung dalam pilihan raya negeri Sarawak dalam masa terdekat.

Krisis di Sarawak sedikit  sebanyak mempengaruhi hubungan DAP-PKR di Semenanjung.

Sedar nasibnya yang terhimpit dan bakal ditelan DAP, PKR melancarkan jelajah 'amanat presiden', juga selepas Aidilfitri.

Dengan latar tiga keputusan (a) hingga (c), kita akan berdepan politik nasional yang lebih mendebarkan, selain isu sejauh mana perdana menteri dapat bertahan selepas didakwa mengambil RM2.6 bilion daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Isu 1MDB yang menggugat nilai mata wang dan ekonomi negara tidak dapat dimanfaatkan oleh pembangkang jika perpecahan DAP-PAS diikuti pula kerenggangan DAP-PKR.

Dengan kemunculan parti baru pula, "gabungan baru" ini tidaklah membawa "harapan baru", malah ramuan kemusnahan pembangkang seumpama 2004.

Namun, jika semua pemimpin pembangkang, termasuk serpihan PAS, menyedari betapa ruginya permainan politik mereka, mungkin "jalan damai" masih boleh dirintis.

Walau jalan damai ini semakin hari semakin berliku dan mungkin sudah terputus seperti patahnya arang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews