INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Thursday, July 23, 2015

Parti baru gasak PAS, PKR juga tersepit - Fathi Aris Omar (Siri 3)


 Tarikh :14Julai 2015
Semalam, setelah sebulan tersingkir daripada kepemimpinan atasan PAS, kumpulan G18 mengumumkan parti baru.

Tidak lama selepas sambutan Aidilfitri, kumpulan ini akan melancarkan kempennya, selain Perlis, di Kota Bharu.

Selain barisan mereka yang tersingkir, menurut edaran poster di Internet dan laporan media, gerakan ini juga dijadual menampilkan tokoh DAP Lim Kit Siang dan pemimpin PKR Saifuddin Nasution Ismail.

Hubungan gerakan parti baru ini dengan DAP tidaklah menghairankan.

 
Kecaman dua pihak ini terhadap PAS dan presidennya Abdul Hadi Awang sudah lama senada seirama.

Malah, banyak program mereka beberapa minggu mutakhir  diadakan bersama pemimpin DAP, termasuk di peringkat akar umbi.

Beberapa hari selepas sambutan ketewasan mereka di Johor, ketua G18 Mohamad Sabu bergambar dengan Lim selepas satu pertemuan tertutup.

Kemuncak krisis MB

Namun, gerakan ini bukanlah bermula selepas ketewasan G18 di muktamar Kuala Selangor awal Jun lalu.

Ia bermula sejak setahun lalu lagi, khususnya di kemuncak krisis menteri besar Selangor selepas Aidilfitri.

Dua wakil rakyat PAS menyokong calon awal PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail setelah mendapat restu kumpulan G18.

Tindakan itu dianggap "pembelotan" oleh Abdul Hadi, yang membantah pencalonan Dr Wan Azizah, sehingga tersembur kata "broker" dan "barua" yang masing-masing dipercayai ditujukan kepada timbalannya Mohamad Sabu dan dua dua wakil rakyat tersebut.

DAP pula menjulang dua wakil rakyat ini, Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib), sebagai hero.

Simboliknya, DAP mengambil kesempatan ini untuk mentertawakan kepemimpinan Abdul Hadi yang gagal mengawal wakil-wakil rakyatnya sendiri.

Begitu juga sikap beberapa tokoh PKR, seperti Saifuddin (waktu itu, setiausaha agung) dan Rafizi Ramli (waktu itu, pengarah strategi dan kini naib presiden), antara penggerak utama 'Kajang Move'.

'Tak mampu lagi berdamai'

Sel PKR ini agak lantang terhadap PAS, khususnya Abdul Hadi, maka mereka tidak mampu lagi berdamai dengan parti Islam itu.

Maka itu juga tidak hairanlah Saifuddin muncul di Kota Bharu atas pentas gerakan parti baru ini selepas Aidilfitri.

Untuk menjayakan projek 'Kajang Move' dulu, sel PKR ini berhubung dengan G18 dan DAP.

Maka gabungan pecahan-pecahan inilah yang tolong-menolong mendirikan parti baru.

Dalam masa yang sama tahun lalu, di belakang tabir politik yang tidak disedari ramai, beberapa elemen yang dikaitkan dengan Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) ingin membentuk parti Islam baru.

Beberapa elemen yang dikaitkan dengan Ikram itu, atau selalunya disebut Islamic Representative Council (IRC), sering pula dituduh menyusup dalam PAS dan ingin mengambil alih parti itu dari dalam.

Akibatnya, sejak di muktamar 1986 di Rusila, PAS menyingkirkan mereka yang digelar "orang IRC".

Berbelah bahagi

Di muktamar yang menyingkirkan G18 baru-baru ini, sebuah buku yang mendedahkan permainan licik IRC dalam parti Islam itu dipromosikan dan mendapat sambutan hangat.

Tidak pasti Ikram sebagai sebuah pertubuhan Islam terlibat secara rasmi atau tidak.

Kemungkinan besar mereka berbelah bahagi sebab beberapa tokoh atasan Ikram menemui PAS tahun lepas memberi amaran tentang projek parti baru ini.

PAS kemudian meminta pemimpin atasan Ikram agar menenangkan elemen-elemen itu dan tidak cuba memecah-belahkan gerakan Islam dengan mendirikan sebuah lagi parti Islam.

Namun seorang pemimpin Ikram baru-baru ini menyatakan sokongan kepada "harapan baru" G18, yang kebetulan ada hubungan rapat selama beberapa dekad dengan NGO tersebut.

Seperti beberapa pemimpin PKR dan G18 yang mesra dengan DAP, beberapa elemen daripada NGO itu sudah mendekati atau menyertai sayap Melayu DAP.

'Berebut pengundi'

Pendek kata, semua anasir yang menolak kepemimpinan PAS sekarang bergabung atas nama parti baru untuk menentang parti Islam itu.

Tetapi mereka semua selama ini penyokong setia Pakatan Rakyat, malah sejak pilihan raya umum 1999 lagi.

Gabungan pecahan-pecahan PAS, PKR dan Ikram inilah yang dikatakan "harapan baru".

Sebab itu gerakan parti baru ini tidak memberikan nilai tambah, misalnya akibat perpecahan Umno pada 1987 (munculnya Parti Semangat 46) dan 1998 (lahirnya PKR), tetapi hanya berebut-rebut khalayak pengundi pembangkang sedia ada.

Yakni, pecahnya undi pembangkang tetapi tidak mengaut undi BN.

Oleh itu, kita boleh menjangkakan persaingan tiga penjuru yang sengit antara parti baru dengan PAS dan BN, khususnya di kawasan-kawasan luar dan pinggir bandar.

Jika PKR masuk dalam "gabungan baru", atau Pakatan Rakyat 2.0 tajaan bersama DAP dengan parti baru ini, bolehlah diduga pertembungan tiga penjuru juga tidak dapat dielakkan antara BN, PKR dan PAS.

Gabungan baru

Sebabnya, jika PKR bersama "gabungan baru" itu dan gabungan ini pula berpakat menentang PAS, parti Islam itu berasa ia dikhianati oleh PKR.

Jika dua senario ini berlaku, pertandingan tiga penjuru bukan hanya PAS dan parti baru tetapi juga PAS dan PKR.

BN dan Umno, yang tertekan dengan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), bolehlah bernafas lega melihat perpecahan serius pembangkang.

Selain keuntungan bagi Umno, yang pernah dijadikan sasaran kempen pembangkang 'Asalkan Bukan Umno' (ABU) dalam pilihan raya umum 2013, DAP juga meraih manfaat besar atas krisis kelompok-kelompok pembangkang Melayu ini.

Sementara itu, akibat perpecahan pangkalan undi Melayu-Islam, ketiga-tiga parti pembangkang (PKR, parti baru dan PAS) yang paling rugi.

DAP, yang yakin dengan kesetiaan pengundi bandar, akan terus mengekalkan tapak pengaruhnya.

Kelihatan jelas, DAP tidak rugi apa-apa, malah menguntungkan untuk bekerjasama dengan parti baru yang, antara lain, tidak mahu meneruskan agenda hudud PAS.

Jika PKR mendatangkan masalah kepadanya, DAP boleh menggunakan parti baru untuk berdepan dengan parti Anwar Ibrahim.

Kita sedang melakar senario barisan pembangkang yang diketuai oleh DAP, sementara barisan parti kerajaan diketuai oleh Umno.

Apakah pengundi Melayu yang konservatif, termasuk kelas menengah mereka di pinggiran bandar, boleh menerima permainan "politik baru" pembangkang?

Bahagian 1: Dilema dan penyakit parti baru Islam

Bahagian 2: PAS masuk jerat DAP, G18 ganti PKR?



FATHI ARIS OMAR menghuraikan lebih lanjut isu-isu politik di Facebook. Beliau dapat dihubungi di fathiaris@gmail.com.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews