INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Tuesday, April 27, 2010

Keadilan untuk Adik Aminulrashid - PDRM salahguna kuasa


Saya mengucapkan takziah dan rasa simpati saya terhadap keluarga adik Aminulrashid. Al Fatihah ... semoga keluarga tabah dengan pemergian arwah.

KEADILAN UNTUK ADIK AMINULRASHID !

SAYA MENGECAM KEKEJAMAN YANG DILAKUKAN OLEH PRDM !


LUAHAN ibu Aminulrashid ,Pn Norsiah Mohamad,

Ibu kepada pelajar berusia 15 tahun, Aminulrasyid Amzah, yang mati ditembak polis awal pagi semalam, meminta polis menyiasat kes kematian anaknya dengan telus bagi "mencari keadilan".
Norsiah Mohamad, 60, seorang ibu tunggal, juga mendakwa anaknya itu tidak terlibat dalam aktiviti jenayah, seperti dilaporkan media. "Saya tau anak saya, dia bukan seperti yang disebarkan dalam akhbar. Saya tau siapa anak saya," katanya dalam sidang media di rumahnya di Shah Alam hari ini.

Dalam sidang media itu, Norsiah ditemani oleh anak perempuannya, Norazura Amzah dan menantunya, Kamarudin Hassan.

“Saya meminta supaya suatu siasatan yang bebas dijalan oleh polis daripada ibu pejabat persekutuan PDRM (Polis Diraja Malaysia) Bukit Aman ke atas semua pihak polis yang terlibat termasuk pegawai atasan yang membenarkan insiden ini berlaku,” dakwanya dalam laporan tersebut.
Pak Menteri Noh Omaq,

Beliau sendiri akan membangkitkan isu tersebut bagi perhatian kerajaan. Noh juga berkata, Umno negeri akan menawarkan bantuan guaman kerana keluarga terbabit berhak menyaman polis dan kerajaan Malaysia.

** UMNO saman kerajaan 1 Malaysia UMNOAPCO..cadangan bijak oleh Noh !

Pak MB Selangor
,

Menteri besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, beliau akan menjemput Khalid datang dalam tempoh dua minggu lagi untuk "meredakan apa-apa kebimbangan berhubung tindakan polis." "Perkara paling baik ialah (sekiranya) CPO bersikap terbuka dan ikhlas berhubung kejadian ini. Apa yang terbaik bagi kami adalah untuk memahami insiden ini, dan pada masa sama, memastikan orang yang tidak bersalah dilindungi, dan kita juga mahu tahu perkara sebenar.

MP PR,Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad menggesa Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar memberi jaminan bahawa siasatan kes terhadap anggotanya yang menembak mati seorang remaja 15 tahun, dijalankan dengan telus.Wakil rakyat PAS itu berkata, beliau kecewa dengan kenyataan awal pihak polis, ketika siasatan masih dijalankan, yang mendakwa remaja tersebut mungkin terlibat dalam kegiatan menyamun dan memiliki senjata, seperti yang dilaporkan media.

Katanya, beliau sendiri turut menemani saksi utama kes tersebut - yang bersama mangsa ketika mangsa ditembak – yang disebut oleh satu laporan akhbar sebagai Aminulrasyid Amzah (foto atas) - membuat laporan di balai polis Seksyen 11 jam 9.43 malam tadi.

Menurut khalid lagi, selepas selesai membuat laporan itu, rakan remaja itu pulang ke rumahnya.

Saya minta ketua polis jamin keselamatan saksi ini. Jangan ada usaha untuk mengubah keterangannya,” katanya dalam satu sidang akhbar pagi ini.

Khalid juga turut mengedar salinan laporan polis rakan remaja tersebut kepada pihak media.

Sementara itu, dalam laporan polisnya, rakan remaja berkenaan mendakwa dia dan mangsa, telah memotong kenderaan polis dengan laju.

Dakwanya, kereka mereka kemudiannya dikejar sebuah kenderaan MPV polis dan ditembak, mengakibatkan kereta mereka terbabas.Dalam aduannya itu, rakan remaja itu mendakwa keluar dari kereta untuk menyerah diri dan mendakwa salah seorang anggota polis menendangnya dari belakang.

Dia juga, dalam aduan tersebut, mendakwa anggota polis yang lain turut memukul dan memijaknya beramai-ramai. Dia mendakwa meronta-ronta serta dapat melarikan diri daripada anggota polis tersebut, lalu balik ke rumah.

“Kes ini boleh diselesaikan dengan cepat. Kes ini cukup jelas, kita ada saksi kejadian,” katanya ketika menziarahi keluarga Aminulrasyid di Seksyen 11 Shah Alam pagi ini -MP Puchong

Sementara itu, seorang lagi aktivis peguam, Latheefa Koya menyelar tindakan pihak polis yang didakwa menyifatkan remaja 15 tahun yang ditembak mati sebagai mungkin terlibat dalam kes jenayah. Beliau mendakwa bahawa berkata tindakan itu adalah "kenyataan sebelum siasatan". "Kami ada saksi, kami akan 'follow up' isu ini. Kes sebegini tidak boleh berulang lagi," katanya yang turut menawarkan diri sebagai peguam keluarga Aminulrasyid.


1 comment:

Generasi Pejuang Bangsa said...

macam celaka semua juak2 PKR ..semua nak ambil isu ini sebagai isu politik !!!

Isu bukan bukan isu politik, ini adalah isu jenayah yang perlu ditangani dengan segera......

Pelajar melayu koma kena langgar Adun Cina DAP Sekichan mabuk tak kena apa2 tindakan pun ...

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews