INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Thursday, January 22, 2009

Catatan Akademi Merdeka 09-3 Akhir

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Ahad - 18/01/2009

Masa sememangnya cemburu kepada saya.Keselesaan dan kesejukan tidur di bilik Hotel Residence membuatkan badan dan kaki ini malas hendak meninggalkan bilik.HAHa.Tapi apa kan daya program tetap perlu diteruskan.

Hari ini merupakan hari terakhir program dan sesi pertama dimulakan oleh Alac van Gelder dan Philip Steven bertajuk "Trade barrier are immoral - how developing countries hurt themselves by making trade difficult" Di sini kumpulan perbincangan kami menyoal panel mengenai Patent /IP right iaitu berkenaan bagaimana membuat satu insentif untuk syarikat "pharmaceutical" dalam mengurangkan harga barang untuk memberi peluang kepada golongan berpendapatan rendah mendapatkan rawatan.Soalan ini banyak berkait dengan penggunaan dadah untuk tujuan perubatan terutama keperluan negara-negara Afrika yang miskin.Sesi seterusnya dan yang terakhir ialah berkenaan tajuk "Challenges in promoting market liberalism and the way forward" dipimpin oleh Prof.Julian Morris.

Saya sempat mendapatkan buku secara percuma daripada Philip Steven yang merupakan hasil penulisan beliau bertajuk "Fighting the Diseases of Poverty".Kulit depan buku akan menarik iaitu tangan kanak-kanak kulit hitam memegang tangan orang dewasa.Usai program, semua peserta saling bertukar email dan nombor telefon antara satu sama lain.Sesi bergambar turut diadakan di mana semua peserta bergambar dengan ahli panel yang memberi ceramah selama tiga hari ini.


Apa yang dapat disimpulkan, program ini amat bermakna bagi saya kerana dapat berkenalan dengan ramai orang yang pelbagai latarbelakang.Saya merasa baru keluar dari gua "Manufacturing Engineering" kerana selama ini hampir 5 tahun bergelumang onak dan duri dalam bidang ini. Hahaha. Tetapi sebelum menyertai program ini, saya ada membuat homework sedikit mengenai tema program ini dan tidak terkejut sangat lah dengan tajuk dibincangkan.

Selain itu, saya amat suka dengan idea liberalism iaitu free market yang dibincangkan dalam program yang mana diperkenalkan oleh Adam Smith dalam bukunya Wealth of Nation.Dahulu semasa zaman sekolah menengah, sejarah zaman revolusi merupakan makanan kegemaran kerana saya amat meminati sejarah Eropah.Tetapi selepas memasuki universiti, tumpuan terhadap kejuruteraan telah membataskan pengetahuan saya dalam bidang lain seperti sejarah, falsafah dan ekonomi.Mungkin selepas tamat belajar nanti, saya akan kembali balik membaca ilmu yang telah lama saya tinggal.Huhuu..I miss u History..Hahaha

Berkenalan dengan rakan-rakan seperti Najwan, Amin, Afif, Azwan(Roy), Khairil, Rezal(JPM), Oliver ,Wan Firdaus dan Pak Khalid (Gedung ilmu) telah membuka minda saya mengenai bahawa luasnya ilmu yang perlu saya menerokai dan menjajahi. Ilmu itu tidak akan habis dipelajari kerana manusia akan sentiasa memberi nilai tambah terhadap sesuatu ilmu.Semua rakan-rakan yang aku kenali ini mempunyai pandangan dan hujah masing-masing tetapi halatuju ianya sama untuk menambahbaik kehidupan masyarakat dan kemakmuran negara.

Many thanks to Najwan for introducing me a good program (Freedom Academy).






No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews