INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Wednesday, November 30, 2011

Jawatan KSN dan KSU dibuka kepada CEO korporat, kakitangan awam dipinggirkan


Jangan terkejut nanti Tony Fernandes dan Nazir Razak menjadi KSU MOT & MOF berbaris bersama kakitangan awam kerana orang swasta boleh masuk menjadi KSU atau KSN bergaji  setaraf dengan CEO.

AMK PKR menentang tindakan kerajaan mengubah suai skim jawatan utama atau premier perkhidmatan awam peringkat JUSA dan Turus bagi membolehkan kepakaran luar termasuk dari sektor swasta diambil masuk.


Najwan Halimi- Timb. Ketua Penerangan AMK

Timbalan ketua penerangannya Najwan Halimi  yang juga bekas Pegawai kerajaan berkata, mekanisme seperti itu memperlihatkan seolah-olah perdana menteri tidak mempunyai keyakinan kepada kualiti dan kemampuan penjawat awam sedia ada.

"Malah ini secara tidak langsung bakal menyekat pengayaan dan perkembangan kerjaya penjawat awam yang berpotensi untuk menyumbang khidmat bakti kepada pembangunan negara," katanya.

Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan, pengubahsuaian itu bermakna mana-mana pekerja swasta yang berminat mengisi Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) dari JUSA C dan sehingga ke peringkat tonggak, Turus boleh berbuat demikian.

Memetik sumber, akhbar itu melaporkan, jawatan terbabit boleh menjangkaui sehingga ke kedudukan Ketua Setiausaha Negara (KSN) dan Ketua Setiausaha (KSU) sesebuah kementerian.

Utusan juga difahamkan, bawah program itu, kesemua KSU akan dikehendaki meletak jawatan dan memohon semula secara kontrak; sementara pihak dalam dan luar perkhidmatan awam boleh memohonnya.

@Pantherian  - Atas nama TransFORMASI Kerajaan (GTP) , nasib Pegawai Kerajaan untuk memajukan diri dan kerjaya dalam penkhidmatan awam kini semakin samar apabila Najib membuka jawatan KSU dan KSN kepada golongan korporat swasta dan jawatan ini secara kontrak bergaji setaraf CEO syarikat swasta.

Kini, nama-nama besar korporat seperti Tony Fernandes ,tokey Cina YTL, Nazir Razak dan Shaziman Ramly kini boleh memasang angan besar untuk menerajui kementerian dan perkhidmatan awam negara.

Nasib Melayu dalam perkhidmatan awam di bawah UMNO makin punah dan rosak.

Ayuh warga kakitangan kerajaan,  Masa untuk lakukan PERUBAHAN !



No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews