INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Wednesday, April 3, 2013

Rafizi Ramli bidas hujah macai guna harga kereta di Langkawi #TurunHargaKereta








Kita menyambut baik usaha page UMNO http://bit.ly/silapfakta. Namun dalih yang cuba menidakkan Harapan Rakyat: Turunkan Harga Kereta http://bit.ly/kitamampu gagal untuk buktikan yang kita tidak mampu laksanakannya. Share & like page Rafizi Ramli untuk sebarkan penjelasan berikut:

1. Rujuk undang-undang. Mengikut Akta Kastam 1967 & 1976 dan enakmen2 pindaan, di Langkawi hanya Duti Import (Duti Import & Duti Eksais Import) dan Cukai Jualan dihapuskan. Manakala kenderaan tempatan yang dieksport dari Semenanjung masih lagi dikenakan Duti Eksais Tempatan, yang dikecualikan hanya Cukai Jualan. Pelik tapi itulah undang-undang sedia ada, kereta import tiada duti eksais di Langkawi, kereta tempatan ada duti eksais. Kerana itu perbezaan kereta Myvi Langkawi dan semenanjung sedikit sahaja sekitar 10% iaitu sama dengan nilai cukai jualan 10%

2. Rujuk harga jualan kereta di seluruh dunia. Contohnya harga jualan Honda Civic adalah USD 18,651 atau RM 57,631 dan harga jualan Toyota Camry USD 22,235 atau RM68,706. Apa buktinya? Lawati website Toyota & Honda dari negara-negara lain. Buka pandangan, lihat dunia luar.

3. Jadi mengapa masih ada perbezaan yang ketara antara nilai sebenar kereta dengan nilai harga jualan di Langkawi? Perbezaan harga docket kastam dengan harga jualan di Langkawi menunjukkan berapa banyak keuntungan yang diambil oleh pengedar/dealer. Siapakah yang memiliki AP-AP tersebut?

Rujuk link berikut untuk nilai sebenar kereta yang telah digazetkan oleh kastam http://bit.ly/nilaikereta.

Nak Seribu Daya, Tak Nak Seribu Dalih!

Rafizi Ramli

Bakal MP Pandan ! 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews