INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Monday, January 14, 2013

Siswi UUM bangun lawan panelis SW1M di Forum Mahasiswa UUM


Jika kita meneliti video di bawah ini dapat kita simpulkan ia adalah forum propaganda dan indoktrinisasi ke atas mahasiswa UUM oleh UUM dan NGO kerajaan, Suara Wanita 1Malaysia (SW1M).Permulaan video ini memaparkan YDP UUM membaca ikrar "politik" yang menyebut budaya songsang, perosak bangsa, demonstrasi jalanan, anasir luar yang sememangnya ditujukan kepada pihak pembangkang dalam negara ini.

Apa yang menarik dalam forum sebenarnya ialah seorang anak siswa bernama Bawani KS yang bangun mempertahankan Bersih dan pendidikan percuma  untuk rakyat Malaysia. Beliau menempelak Sharifah Zohra, Pengerusi SW1M yang mengatakan Ambiga ialah "Pencetus Anarki" dengan membawa fakta Mahkamah Tinggi mengatakan gerakan Bersih adalah sah.  Selain itu, beliau juga berbahas isu pendidikan percuma yang menekankan bahawa Malaysia perlu memberi pendidikan percuma kepada rakyatnya dari persekolahan rendah sampai ke universiti seperti di negara Cuba,Venuezela dan Argentina.

Kemudian yang menjadi tegangnya pabila Sharifah Zohra mencelah dan cuba menghalang siswi ini daripada terus berucap dengan gaya  Listen ! Listen  ! Listen  ! Listen ! Listen  sebelum mengambil pembesar suara dari Bawani, kemudian Bawani berhenti bercakap. Wanita ini tidak mampu membalas hujah Bawani dengan hanya menjawab "ini negara Malaysia, jika  kamu tidak suka pindah ke negara Cuba,  Argentina, France " , " kamu perlu hormat pandangan orang lebih tua" , "Saya akan jawap soalan awak tapi binatang juga ada masalah" dan "saya rasa kat sini awaklah yang paling kurang tahap pendidikan, pendidikan tentang respect".  Jika soalan mudah pun tak mampu dijawab lebih elok jangan jadi panelis forum.

Difahamkan bahawa Syarifah Zohrah adalah Presiden Suara Wanita 1 Malaysia (SW1M) dan Timbalan Ketua Wanita KIMMA. Semua tahu Kimma atau singkatan kepada Kongress Indian Muslim Malaysia adalah komponen baru dalam BN

Apa makna video ini pada kita terutama anak muda?

Ini merupakan satu penghinaan besar oleh penguasa kepada mahasiswa dan budaya ilmu. Mana mungkin panelis forum datang ke hadapan audiens dan menyuruh  audiens berhenti menanya soalan ? Ini zaman Edan (Gila) dan ia bukan lagi boleh dipanggil  forum atau wacana ilmu jika panelis berkelakuan begitu. Wacana ilmu  atau  forum seumpamanya perlu rai perbezaan pendapat sebagai  satu disiplin perbincangan ilmu. 

Kisah siswi Bawani KS melawan ego penguasa ini mungkin kita dapat tahu sebab ia masuk You Tube dan pastinya di universiti lain juga, kalangan mahasiswa menghadapi  mehnah dan cabaran yang sama malah mungkin lebih teruk. UiTM misalnya masih seperti dulu lebih ketat dalam pengawalan aktiviti mahasiswa dalam melakukan aktiviti ilmu seperti forum walaupun sudah bertukar Naib Canselor.

Bila anak muda cerdik, peka isu semasa dan ada pencerahan maka ketika itu  anak muda akan bangkit lawan pembodohan yang membelenggu selama ini. Ini yang menjadi ketakutan dan igauan kepada pemerintah !








5 comments:

Anonymous said...

gua respek sama lu siswi BawaniKS, ini peminpin masa depan ,x macam si kangkong tu.,macam ketam jer, Tanpa perbandingan negara lain mana lah kita tahu takat pencapaian negara kita. Buat malu jer, Cakap tentang respek cerninkan diri dulu.

Anonymous said...

you too bias..

respect other first before nak orang lain respect kita. Majlis rasmi dia ada adab, dan kita kena hormat even kita tak suka..

Anonymous said...

NGO kerajaan is an oxymoron. NGO is Non Governmental Organization. So how can it represent the government?

Anonymous said...

SHARIFAH ZOHRA ni agama apa ekkk?

Anonymous said...

sHARIFAH ZOHRA NI AGAMA APA ekk?

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews