INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Saturday, November 10, 2007

Laporan Detik Ke Detik:Dosakah rakyat berpakaian kuning menghadap Agung



Polis mengkategorikan gelombang kuning sebagai perhimpunan haram. Itu hak polis yang tidak akan saya pertikaikan.

Tetapi, dosakah rakyat jelata memakai pakaian kuning pada hari ini? Anda jawablah sendiri setelah membaca cebisan-cebisan berita di bawah ini:

12.00 tengahari, di satu lokasi kira-kira 6 kilometer daripada Dataran Merdeka, Kuala Lumpur: Beribu-ribu rakyat jelata berpakaian baju kuning ditahan beramai-ramai. Apa dosa mereka? Kerana berpakaian kuning? Apa maksudnya tindakan seperti ini?

12.00 tengahari, di satu lokasi di Subang Jaya, Selangor: Seorang pemuda Melayu disuruh keluar dari keretanya semata-mata kerana dia sedang menikmati lagu-lagu nasyid. Keretanya digeledah. Dia disuruh membuka baju. Apa keselahannya? Kerana dia Melayu? Kalau tidak, kenapa pemandu-pemandu lain yang bukan Melayu tidak ditahan dan tidak diapa-apakan? Apa ertinya tindakan seperti ini?

12.30 tengahari, di Ampang-Ulu Langat, Selangor: Seorang Hamba Allah yang berpakaian baju Melayu kuning sedondon ditahan oleh pihak keselamatan. Apa dosa? Kerana dia berbaju kuning, walaupun di satu lokasi berpuluh kilometre jauhnya daripada Dataran Merdeka Selangor? Apa motifnya tindakan seperti ini?

[akan disambung sebentar lagi]

Masjid Pun Kena Tutup?

2 petang, Jalan Masjid India, Kuala Lumpur: Kira-kira 5,000 orang rakyat jelata berhimpun di sana. Masjid ditutup. Orang Islam tak dapat menunaikan Zohor. Apa ertinya tindakan ini?

[akan disambung sebentar lagi]

Disembur Water Canon

2.10 petang, Masjid Jamek Kuala Lumpur, berhampiran Dataran Merdeka: Sekumpulan umat Islam, lelaki dan wanita, yang selesai menunaikan Zohor dilarang keluar daripada masjid berkenaan. Siapa yang membantah disembur dengan water cannon. Apa ertinya tindakan seperti ini?

[akan disambung sebentar lagi]

Air Di Masjid Negara Dipotong?

2.26 petang: Umat Islam yang terperangkap di Masjid Jamek Kuala Lumpur terus tidak boleh keluar. Water canon menggunakan asid.

Pada ketika ini juga KL hujan lebat. Beribu-ribu peserta gelombang kuning basah kuyup.

2.30 petang: Keadaan di Masjid Negara Kuala Lumpur dilaporkan tegang. Umat Islam tidak dapat menunaikan Zohor kerana bekalan air sengaja dipotong.

[bersambung sebentar lagi]


Target Utama Adalah Melayu/Islam?

2.45 petang: Setelah mengikuti seluruh peristiwa di atas, hati kecil saya membuat kesimpulan seperti berikut: kelihatannya target pihak keselamatan setakat ini hanya tertumpu kepada kelompok rakyat jelata Melayu dan Islam sahaja. Mengapakah jadi begini? Adakah ini arahan pemimpin besar negara? Adakah ini arahan sesetengah personality dalam pasukan keselamatan?
[bersambung sebentar lagi]
Bedilan Gas Dan Acid Bermula..

2.50 petang: Polis mula menembakkan gas pemedih mata ke arah peserta gelombang kuning di dalam Masjid Jalan India dan Masjied Jamek. Peserta di sekitar Bangunan KWSP Jalan Raja Laut pula disembur dengan water canon berisi asid.

[bersambung sebentar lagi]
10,000 Tiba Di Istana Negara

3.00 petang: Para peserta di sekitar bangunan KWSP diberi amaran supaya bersurai. Kalau tidak mereka akan ditangkap beramai-ramai.

3.20 petang: Sekumpulan 10,000 peserta gelombang kuning sudah tiba di kawasan Istana Negara. Sementara itu, kelompok peserta yang dihalang keluar daripada Masjid Jamek pula dilaporkan semakin lumpuh. FRU hampir mengepung seluruh kawasan masjid.

[bersambung sebentar lagi]
Dianggarkan 40,000 Di Hadapan Istana

3.40 petang: Dianggarkan hampir 40,000 peserta gelombang kuning sudah berada di hadapan Istana Negara. Sementara itu, perarakan masih berterusan. Kira-kira sepanjang 1 kilometer lagi gelombang kuning bergerak menuju ke istana tersebut.

[bersambung sebentar lagi]
Daulat Tuanku, Daulat Tuanku, Daulat Tuanku!!!!!

3.55 petang: Jumlah peserta gelombang kuning di hadapan Istana Negara makin bertambah. Seorang peserta mengirimkan sms ini: “saya bangga jadi rakyat Malaysia. Daulat Tuanku!!!” Seorang lagi peserta pula mengirimkan sms ini: “Perkarangan Istana Negara dibanjiri gelombang kuning. Kira-kira 100,000 manusia.”.
Alhamdulillah…

[bersambung sebentar lagi]
Truck FEU Tersadai
4.00 petang: Beberapa truck FRU berkejar ke Istana Negara. Kenderaan mereka tidak boleh bergerak kerana jalanraya dibanjiri gelombang kuning.

Delegasi BERSIH Mengadap Agong

4.03 petang: Syukur Alhamdulillah… Pada jam 4.03 minit sekumpulan 10 orang delegasi BERSIH diperkenan masuk mengadap DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!!!!!

[bersambung sebentar lagi]

Hujan Lebat, Gelombang Kuning Terus Menggelora

4.15 petang: Blogger Mohd Sayuti Omar menelefon. Katanya, beliau amat berbangga dengan respons rakyat jelata. Majoriti mereka terpaksa berjalan kaki hampir 15 kilometer untuk ke istana dalam keadaan hujan lebat. Katanya lagi, kalau inilah hakikatnya Pilihan Raya Umum akan datang, hanya Allah sahaja yang mengetahui kesudahannya.

Seorang eksekutif syarikat swasta pula mengirimkan sms: “Alhamdulillah. Saya sudah menunaikan tanggungjawab saya sebagai seorang ayah, seorang individu dan lebih penting lagi, sebagai seorang Muslim. Perarakan ini adalah untuk anak saya, agama saya, bangsa saya dan negara saya. Daulat Tuanku!”

[bersambung sebentar lagi]


Misi Berjaya. Daulat Tuanku!!!

4.25 petang: Seorang anak muda yang saya kenali mengirimkan sms ini: “Saya bersama-sama kira-kira 20,000 orang masih terus berjalan ke Istana Negara. Hidup Melayu! Daulat Tuanku!!!”

Pejuang-penyair Yassin Salleh pula mengirimkan sms: “Misi tertunai. Alhamdulillah! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!!!!”

Seorang sahabat pula mengirimkan sms ini: “Jam 3.30 petang tadi Agong meninjau gelombang kuning dari udara dengan menggunakan helikopter.”

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews