Adalah malang sekiranya kerajaan membuat kesilapan dalam memilih kontraktor yang layak untuk tender ini dan seterusnya membahayakan nyawa ratusan ribu rakyat yang menggunakan perkhidmatan LRT setiap hari.
Sejak 2 minggu lepas, negara telah
digemparkan dengan pendedahan skandal projek LRT Ampang oleh Pengarah
Strategi PKR, Rafizi Ramli yang mendakwa wujudnya campurtangan Perdana
Menteri (PM), DS Najib Razak dalam
menganugerahkan projek tersebut kepada konsortium George Kent JV
bernilai
RM960juta. Kontrak tersebut adalah bagi kerja-kerja projek tambahan
sistem LRT
Ampang “The Engineering, Procurement, Construction,
Testing and Commissiong of System Works for the Ampang Line Extension
Project”.
Dakwanya lagi, merujuk kepada
mesyuarat Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan (JPMK) pada 25 Januari 2012
yang dipengerusikan oleh PM, kerajaan telah memutuskan untuk menganugerahkan kontrak projek ini kepada Konsortium
Balfour Beatty-Invensys. Namun, berita di Business
Times pada 22 June 2012 lepas memetik sumber syarikat Prasarana
mengesahkan
kenyakinan bahawa George Kent akan memenangi bidaan projek tersebut
telah
menimbulkan keraguan besar kepada kita bagaimana syarikat yang gagal
dalam penilaian
teknikal mampu memenangi kontrak kerja-kerja pembinaan sistem LRT
Ampang. Kegagalan George Kent dalam penilaian teknikal ini telah
didedahkan oleh Rafizi Ramli di sidang media lepas dan di dalam blognya.
Sistem Rel berteknologi tinggi
Molek kiranya saya menceritakan sedikit mengenai sistem rel LRT yang digunakan di Malaysia. Sistem rel yang
digunakan untuk Light Rapid Transit
atau Mass Rapid Transit adalah jenis Third
Rail. Sistem ini membekal
kuasa elektrik kepada tren melalui “semi –continuous
rigid conductor” atau “conductor rail” yang dipasang di sepanjang bawah landasan. Kuasa elektrik yang dijana adalah tinggi yakni sebanyak 750VDC. Oleh
itu, bukan sebarangan kontraktor yang mampu untuk membina dan memasang sistem Third rail ini kerana ia memerlukan pengetahuan dan kepakaran teknikal
terhadap sistem elektrifikasi dan semboyan.
Dalam membina satu sistem rel baru, kos peralatan sistem yang mahal
adalah sistem elektrifikasi dan semboyan (signalling)
disebabkan sistem ini berteknologi tinggi dan memerlukan kepakaran
teknikal untuk membinanya. Sebagai contoh, sistem LRT laluan Kelana Jaya
ke Gombak yang
dikendalikan oleh sistem Pusat Kawalan tanpa menggunakan pemandu.
Sebarang
kesilapan dan masalah teknikal pada sistem semboyan dan elektrifikasi
boleh
menyebabkan berlakunya kemalangan dan nyawa penumpang pastinya diancam
bahaya.
Keselamatan Rakyat
Apa yang membimbangkan saya
adalah konsortium George Kent yang gagal dalam penilaian teknikal oleh syarikat
perunding kejuruteraan, HSS Integrated Sdn Bhd/Halcrow ini dipilih oleh kerajaan Malaysia seperti
didedahkan oleh Rafizi Ramli. Selain itu, laporan perunding kejuruteraan ini
juga mengesahkan bahawa George Kent tidak mempunyai apa-apa kemahiran,
kepakaran atau pengalaman yang melayakkannya dianugerahkan tender ini.
Adalah malang sekiranya kerajaan membuat kesilapan
dalam memilih kontraktor yang layak untuk
tender ini dan seterusnya membahayakan nyawa ratusan ribu rakyat yang
menggunakan perkhidmatan LRT setiap hari. Mengikut rekod pada tahun
2006, tren laluan Ampang ke Sentul Timur pernah mengalami kemalangan
di Stesen Sentul Timur apabila melanggar penghadang konkrit dan
tergantung di
ketinggian 25 meter namun tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan. Isu
kerosakan
teknikal pada tren LRT juga hangat
diperkatakan pada tahun 2006 sehingga Menteri Pengangkutan waktu itu, DS
Chan
Kong Choy mengarahkan perunding asing untuk mengaudit kejadian kes
kemalangan
dan kerosakan tren LRT.
Untuk makluman tentang tren baru
laluan Ampang, Kementerian Kewangan telah menganugerahkan kontrak pembelian 20 set tren tersebut
kepada syarikat CSR Zhuzhou dari China dengan nilai bidaan RM 530 juta pada bulan
April lepas yang didakwa adalah terendah jika dibandingkan bidaan lain. Tren ini dijangka mampu membawa penumpang sebanyak 1308
orang dan berkelajuan 80km/sejam.
Jika pembelian tren telah
dimuktamadkan dengan bidaan terendah dan kemampuan teknikal yang
baik, maka keputusan untuk pemberian tender kerja pembinaan ini perlu
lah dilakukan sedemikian rupa. Kerajaan perlu menyakinkan rakyat
bahawa perkhidmatan LRT ini cekap dan selamat dengan pemberian tender
kerja
pembinaan tersebut kepada kontraktor yang kompetan dan berkelayakan.
Rakyat tiada pilihan lain melainkan menggunakan pengangkutan awam
terutama pengangkutan rel untuk menjimatkan kos pengangkutan dan
mengelakkan kesesakan di jalan raya. Saranan kerajaan untuk menggalakkan
rakyat menggunakan pengangkutan awam perlu disusuli dengan penyediaan
sistem pengangkutan awam yang selamat dan efisien.
@ikhwanhafiz- Penulis adalah
seorang Jurutera yang pernah berkhidmat di industri rel dan automotif. Aktif sebagai Exco Pembangunan AIC dan juga merupakan Alumnus Akademi Pak Sako dan Sekolah Politik.
No comments:
Post a Comment