INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Saturday, March 15, 2008

Kuasa Raja-Raja Melayu memilih pemimpin yang bersih dan amanah



Heboh PRU ke 12 selepas kemenangan Barisan Rakyat di 5 buah negeri dan memperlihatkan media massa kerap menumpukan ke arah perlantikan KM dan MB baru di negeri-negari Semenanjuang Msia dan Sabah.Paling panas ialah di Penang ,Selangor dan Perak dan alhamdulilah di Penang dan Selangor berlangsung dengan baik di mana MB dan KM di negeri tersebut telah mengangkat sumpah sebaai ketua negeri.
Cuma di Perak sahaja berlaku penangguhan dan keributan untuk jawatan MB dan Exco negeri sehingga campurtangan Sultan Perak supaya kesemua pimpinan pembangkang menandatangani surat persetujuan bersama dan akhirnya telah selesai dengan jayanya.Hanya menanti upacara angkat sumpah di depan Sultan Perak.Selain itu,isu arahan Lim Kit Siang ke atas pemulauan upacara angkat sumpah juga dikecam ramai Pimpinan UMNO BN yang kononya biadap dengan arahan Sultan.Bagi saya ,cara Lim tu adalah tidak betul dan bercanggah dengan semangat muafakat Barisan Rakyat.Bukan sahaja ramai orang Melayu yang membantah tetapi orang cina juga turut membantah di dalam blog beliau di atas kenyataan tersebut.Akhirnya beliau memohon maaf.Semuanya telah selesai di Perak apabila DSAI campur tangan dan muafakat telah terjalin kembali.Sekarang adalah masa untuk bekerja untuk RAKYAT !!

Tetapi kesannya telah dimanipulasi oleh media BN bahawa DAP anti Melayu dan biadap dengan Raja Melayu.Harini media massa saban hari telah mewujudkan api perkauman cukup besar di kalangan orang Melayu supaya memusuhi orang Cina.Sungguh kotor dan jijik manipulasi media(UTUSAN)yang ingin melihat supaya orang Melayu marah kepada orang Cina.APAKAH ini yang diinginkan pimpinan negara??

Saya membantah sekerasnya2 penyalahgunaan media massa untuk mewujudkan api perkauman.. di Malaysia!!!

Adakah kerana kalah di PRU12 ,mahu dikorbankan semangat perpaduan kaum di kalangan rakyat Malaysia??

Kuasa sultan sekarang nampaknya seakan2 sudah kembali selepas melihat di Perak bagaimana Sultan Perak sendiri akan memilih MB baru.YB Nizar adalah pilihan yang tepat untuk Perak.Saya yakin dengan pilihan Sultan Perak melantik YB Nizar.Kemudian angin ini menyusur ke Perlis ,secara tiba2 semalam Raja Perlis telah melantik YB Dr Mat Isa Sabu ,Adun Bintong sebagai MB Baru Perlis.

Para penyokong Shahidan ketika ini sedang histeria kerana tidak dapat menerima hakikat yang berlaku itu, bahawa Shahidan Kassim bukan lagi Menteri Besar Perlis.

Shahidan sudah pun mendapat watikah perlantikan sebagai MB Perlis daripada Abbdullah. Beliau bercadang untuk menghadap Raja Perlis hari ini bagi menunjukkan dan memaklumkan kepada Raja yang beliau dilantik menjadi MB. Dalam bersiap sedia mungkin ketika sedang memakai samping, tiba-tiba tersebar berita Dr Mat Isa Sabu (Adun Bintong) telah dipanggil raja untuk angkat sumpah sebagai MB.

Begitu juga yang sedang berlaku di negeri Pantai Timur, Terengganu ketika ini. Seorang lagi orang yang beliau beri watikah untuk menjadi MB, Idris Jusoh masih belum dipanggil untuk mengangkat sumpah menjadi MB.

Sama seperti di Perlis, di Besut juga para penyokong Idris histeria dan menangis mengenang apakah yang berlaku.

Sultan Terengganu katanya tidak mahukan Idris Jusoh menjadi MB. Baginda mempunyai nama dan calonnya sendiri. Jangan ditanya apa sebab-sebabnya. Tentulah ada alasan kemas bagi Sultan Terengganu berbuat begitu kalau masakan baginda bertindak demikian.

Apa yang terjadi ini tidak pernah berlaku sepanjang sejarah Umno. Raja atau Sultan tidak pernah melengahkan majlis angkat sumpah kecuali sultan Johor dan sultan Pahang.

Lain-lain sultan tidak pernah tunjuk feel begitu. Namun di zaman Abdullah ini nampaknya semua sultan telah berani dan menunjukkan kuasa masing-masing. Sultan tidak lagi takut kepada perdana menteri seperti mana sebelum ini. Apakah ini memberi gambaran bahawa sutlan dan raja juga tidak suka (berkenan) dengan PM Abdullah…

Mengambil kata2 juara Raja Lawak Musim ke 2 ,Nabil :

LU PIKIR LA SENDIRI

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews