INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Thursday, July 23, 2015

Fathi Aris Omar kritikal terhadap Gerakan Harapan Baru (GHB) - Siri 4





 Jangan tersilap faham, saya suka tafsiran-tafsiran baru, beragama dan progresif terhadap Islam.
Tetapi, dalam konteks politik pilihan raya saat ini, saya mengkritik projek parti baru Islam ( Gerakan Harapan Baru) ini.

Video di sini : https://www.youtube.com/watch?v=X_uhsYh3C-o& merakamkan sedikit huraian saya tentang dilema menafsirkan agama seperti yang diharap-harapkan anak muda tentang "Islam progresif".

Program ini dianjurkan oleh rakan-rakan DAP di Kulai, Johor pada penghujung Jun lalu.
Tanggapan saya ini sudah dihuraikan lebih 10 tahun lalu lagi dalam artikel-artikel saya di kolum Malaysiakini. Sekarang, artikel-artikel itu dibukukan dalam 'Agong Tanpa Tengkolok'.

Artikel-artikel tersebut antaranya:
- Gelora akal dalam resah agama;
- Ancaman pembiusan agama;
- Kritik agama cabang reformasi;
- Sewaktu agama kehilangan akal;
- 'Islam Liberal' wacana terdesak;
- Islam di air yang tenang

Saya selalu percaya, walau jarang saya tulis dan huraikan, serpihan PAS ini sebenarnya sama totok saja dengan PAS lama yang mereka mahu tinggalkan.

Percayalah anak-anak muda, kalian akan kecewa dengan slogan "progresif" kumpulan Islamis baru ini.

Sebab apa? Sebab "progresif" hanyalah wayang kata-kata tanpa inti perbahasannya.
Semua mereka ini ahli politik yang mencaturkan diri dalam persaingan kekuasaan; bukan pemikir dan idealis yang mengutamakan perbahasan yang mendalam tentang idealisme atau ideologi mereka.

Lihat kata YB Khalid Samad: "Beza ‘Parti Baru’ dengan PAS hanya satu. Aqeedahnya sama, dasar perjuangan sama, kefahaman terhadap Islamnya sama. Yang membezakan hanyalah kejujuran berkerjasama dan kommitmen kepada kaedah tahalluf siyaasi dan konsep PR."

Tidak ada bezanya serpihan PAS dengan PAS lama kecuali soal tahalluf siyasi dan komitmen pada tahalluf siyasi.

Lihat kenyataan asas Mohamad Sabu, pengerusi kumpulan serpihan ini, yang tidak mengiktiraf tokoh-tokoh progresif PAS seperti Dr Burhanuddin al-Helmy.Sebaliknya hanya menerima tokoh-tokoh PAS era fundamentalisme Islam pasca-1982.Fundamentalisme Islam PAS pasca-1982 yang membawa bala dan malapetaka kepada serpihan PAS ini!

Kenyataan ini dokumen utama hasrat penubuhan mereka.Tetapi lihatlah betapa pendeknya perspektif mereka melihat sejarah PAS dan kemelut politik Islam di tanah air kita!

Mohamad Sabu: "Kami mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk bersama-sama dengan gerakan ini bagi pembentukan semula kerjasama dan muafakat politik sebagai penerusan legasi perjuangan pemimpin terdahulu seperti Al-Marhum Tuan Guru Yusof Rawa, Al-Marhum Ust Fadhil Mohd Noor dan Al-Marhum Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk menjayakan usaha penubuhan Pakatan Rakyat 2.0."

Sebab itu saya berani sebut begini: Menjadi progresif dan berpura-pura progresif dua hal berbeza.
Budak-budak mentah bolehlah kita tipu!

- Fathi Aris Omar-

Nota : Kenyataan ini dipetik melalui Facebook Fathi Aris Omar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews