INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Tuesday, May 31, 2011

Elektrik Naik, harga barang naik ! UMNO BN bangsat !

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

HARGA ELETERIK DIJANGKA NAIK SETIAP ENAM BULAN -mkini

Tarif elektrik di negara ini akan dinaikkan setiap enam bulan bagi tahun-tahun berikut supaya selaras dengan kenaikan harga gas asli yang dijual Petronas kepada pengeluar tenaga.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan AirPeter Chin berkata kerajaan pada dasarnya telah bersetuju mematuhi mekanisma 'Fuel Cost Pass Through' (FCPT) yang akan menentukan kadar tarif pada masa hadapan.

“Kuantum kos bahan api (cent/kW unit) akan disalurkan kepada pengguna berdasarkan harga sebenar bahan api iaitu gas dan arang batu yang digunakan bagi menghasilkan tenaga bagi tempoh enam bulan,” kata Chin di Putrajaya semalam.



Pengguna kuasa elektrik terbesar adalah:

1.0 Kilang-kilang
2.0 Pejabat-pejabat

Kedua-dua kategori di atas menggunakan banyak kuasa elektrik di dalam operasi harian mereka.

Kesan dari kenaikkan tarif elektrik di atas adalah:

1.0 Kilang-kilang : Terpaksa menaikkan harga barangan mereka kerana menampung harga kenaikkan tarif elektrik.

Malahan, Pengerusi Persatuan Pengilang Malaysia Bahagian Utara menyatakan dalam akhbar THE STAR hari ini menyatakan bahawa akhirnya kos kenaikkan harga elektrik ini akan dipindah kepada pengguna

2.0 Pejabat-pejabat : Kenaikkan tariff menyebabkan mereka terpaksa mengurangkan kos dalam bentuk tidak memberi bonus, tidak menaikkan gaji atau terpaksa membuang pekerja.

Secara mudahnya, ssetiap rakyat Malaysia akan merasai kesan kenaikan tarif elektrik ini tidak kira siapa.

Pada waktu sama, kroni2 UMNO yang mendapat laba yang amat besar dari IPP thttp://www.blogger.com/img/blank.giferus menerima subsidi dari kerajaan Najib dalam jumlah hampir RM30 billion setahun.

Sekian

Tulang Besi

ps Kepada sesiapa yang masih ragu-ragu kenaikan harga elektrik ini akan membebankan pengguna, silalah baca kenyataan jurucakap Mamee-Double Decker (M) Bhd

"A Mamee-Double Decker (M) Bhd spokesperson said the company would try to absorb the hike as much as it could but cautioned that it could also reflect an increase in its selling price if the hike adversely affected its margins.

“We have been absorbing the increase in raw material prices such as palm oil and flour since early this year. But this time around we may have to increase the selling price of our products and we are still formulating the quantum.

“We do not want to pass on the price hike to consumers blindly. On our part, we will try to increase our efficiencies. We will also factor in our competitors' reaction before making any decision,” he told StarBiz."

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews