INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Friday, November 7, 2008

Tahniah Obama , Perubahan di US


Calon Demokrat, Barrack Obama mencapai kemenangan dan menjadi presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat. Manakala calon Republik, John McCain mengucap tahniah kepada Obama.barrack obama 201008 01Sehingga jam 12.20 tengah hari ini, Obama mendahului dengan kutipan 297 undi berbanding calon Republik, John McCain yang memperoleh 145 undi.

Calon memerlukan sejumlah 270 undi untuk menang.

Kemenangan terbesar bagi Obama ialah apabila beliau diisytiharkan pemenang di Ohio dan Pennsylvania - tempat berlakunya kempen yang paling panas dan sengit antara kedua-dua calon tersebut.-Malaysiakini(5/11/08)

Kita berdoa agar lembaran baru pentadbiran dunia akan bermula tidak lama lagi selain bertegas menolak tragedi John F. Kennedy menghumban harapan rakyat (dalam kes ini di Amerika). Politik aku lebih hebat atau aku paling hebat cara Bush ditolak terlepas dasar apa pun yang dibuat. Politik Obama ternyata nampak lebih rendah diri dan lebih pro rakyat.

Saya begitu tertarik dengan cara berkempen memilih Presiden Amerika di mana penggunaan pelbagai media secara bercetak sehingga ke alam siber digunakan cukup meluas .Selain itu, cara berkempen seperti debat Presiden yang disertai oleh kedua-dua parti turut menunjukkan US cukup komited dengan amalan demokrasi dalam pilihanraya seperti yang dilaungkan mereka sebelum ini. Di sini, rakyat seluruh US dapat melihat visi dan misi bakal Presiden mereka jika diamanahkan untuk memimpin US dan dunia.Debat itu sendiri sudah cukup menunjukkan kehebatan berhujah pemimpin tersebut dan idealisme yang ingin dibawa jika terpilih untuk menjadi pemimpin.

Saya bersetuju dengan pandangan YB Khairy Jamaluddin (KJ) yang ingin menganjurkan debat terbuka untuk pemilihan jawatan Ketua Pemuda UMNO.Beliau mengharapkan perwakilan dapat membuat penilaian dengan misi dan visi yang akan dibawa oleh calon masing-masing jika terpilih menjadi Ketua Pemuda UMNO.Debat merupakan wadah atau platform yang terbaik untuk calon mengutarakan pandangan dan berhujah berlandaskan fakta dan disamping itu juga dapat mempopularkan diri di mata perwakilan yang akan memilih.Sepatutnya, politik di Malaysia ini diwarnai dengan debat terbuka secara ilmiah sebagai contohnya debat minyak di TV3 yang saya kira mendapat rating yang cukup tinggi.Pemimpin yang dipilih oleh rakyat perlu berani tampil berhujah permasalahan rakyat dan apa jua isu yang berkaitan negara dan rakyat.

Saya berharap akan diadakan debat mengenai keadaan ekonomi Malaysia sekarang supaya rakyat jelas dengan keadaan ekonomi di Malaysia. Saya sebenarnya masih kabur dengan iklim ekonomi di Malaysia ini....

Di sini saya sertakan ucapan Obama (speech Obama) dan juga dibawah anda boleh melihat video menarik kempen pilihanraya Barrack Obama







1 comment:

Anonymous said...

obama ini hebat dari segi speech dia tak juga agenda perubahan serta visi dia memulihkan ekonomi US ..kalau Obama sokong kempen keganasan memerangi pengganas spt Bush ,aku rasa dia tak akan menang .

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews