INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Sunday, November 2, 2008

Kuatkan pegangan dan matlamat apabila berada di IPT

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Aku boleh bayar balik la duit Pet.." Itulah ayat manis pelajar Malaysia yang dikatakan hilang di Australia.

Cukup haprak bila aku dapat tau dari sumber aku di Australia yang mengatakan bekas budak asrama penuh di Negeri Sembilan ni jawab "aku boleh bayar balik la duit Pet (Petronas)".

Katanya dia kaki Clubbing di sana dan LARI ikut jantan Mat Salleh. Siap boleh telefon konsulat bagitau tak payah cari dan dia ok.Ni maklumat dari blogger AMIN AHMAD...mungkin dia ada contact di Australia...

Berita akhbar tempatan tentang dia, Kosmo Utusan Kosmo

Abdul Azeez (Ketua Putera Umno) berkata, pihaknya mula menerima aduan daripada ibu bapa pelajar-pelajar terbabit sejak permulaan Ramadan lalu.

Katanya, sebahagian kes telah pun dirujuk kepada pihak Pertubuhan Polis Jenayah Antarabangsa (Interpol) dan Wisma Putra serta Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Australia.

Beliau berkata, ketika ini kebanyakan maklumat berhubung pelajar-pelajar yang hilang itu diperoleh melalui persatuan pelajar universiti yang terbabit.

“Kita mungkin memerlukan bantuan daripada banyak pihak lain termasuk Kementerian Pengajian Tinggi untuk mengesan semua pelajar yang hilang ini,” katanya.

Dalam pada itu, ibu bapa salah seorang pelajar yang hilang, Norzarifah Kamaruzzaman turut berada pada sidang akhbar yang sama.

Ibunya, Noraini Daud berkata, anaknya, Norzarifah terputus hubungan terus dengannya sejak 6 Oktober lalu.

Dia berkata, sebelum itu anaknya dapat dihubungi melalui telefon atau e-mel tetapi sejak tarikh berkenaan, sudah tiada ada saluran komunikasi untuk mengetahui di mana anaknya berada secara tepat.

Katanya, maklumat terakhir yang ada pada dirinya ialah anaknya itu telah mengikuti seorang lelaki bersama ibunya berpindah ke sebuah kampung kecil dinamakan Rockhampton, kira-kira 20 minit perjalanan menaiki kereta dari bandar Perth.

Tindakan anaknya berpindah dengan lelaki itu katanya, berlaku selepas Norzarifah keluar dari hospital di Perth selepas disyaki menelan hampir 50 biji Panadol.

“Punca anak saya bertindak begitu tidak saya ketahui, maklumat mengenai tindakannya itu kami tahu apabila Norzarifah menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada kakaknya pada 17 September lalu.

SMS itu seperti yang terkandung dalam laporan polis pada 23 September ialah:

“Kak, jangan bagi mak nangis, Ipah baru keluar hospital semalam dari hari Sabtu malam, overdose. Jangan bagi tahu mak, Ipah tak tahu nak buat macam mana lagi, Ipah ambil 50 biji Panadol.

“Jangan bagi tahu emak. Aku nak mati kak, jangan bagi tahu mak, tolonglah kak.”

Noraini berkata, anaknya mengikuti pengajian peringkat ijazah dalam bidang geologi dan hanya tinggal empat bulan atau satu semester sebelum pengajiannya berakhir.

“Saya dapat tahu dia sudah tidak menghadiri kuliah sejak dari empat bulan yang lalu iaitu dari Ogos,” katanya.

Dia memberitahu, Norzarifah adalah anak kedua daripada lima beradik dan memulakan pengajian di Australia sejak tahun lalu.

Menurut Noraini, anaknya mendapat keputusan 9A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan keputusannya di universiti terbabit juga baik sebelum ini.

Cinta kadang-kadang membuat sesiapa sahaja lari dari fokus dan matlamat asal terutama mahasiswa apabila berada di menara gading.Sebagai contoh rakan kita di Australia ini, kena inject sikit ja dari Mat Salleh..cair ja...dan akibat percintaan pelajarannya gagal di universiti dan akhirnya berhenti belajar kononya kerana tidak minat jurusan yang ditawarkan. Mengapa sampai berlaku begini? Jawapan mudah , diri dia tidak cukup cukup kental untuk meletakkan matlamat asal belajar dan harapan menggunung dari ibubapa di kampung yang mengharapkan anaknya berjaya. Dia lalai dan tergoda dengan godaan cinta dan kemeriahan bercinta yang seterusnya menguasai diri dan menjahanamkan dirinya.

Ingat la ibubapa kita apabila kita berada berjauhan dari keluarga, nescaya diri kita akan selamat walau berada dimana pun dan juga ingatlah matlamat asal apabila berada di menara gading iaitu menuntut ilmu.Kita memegang HARAPAN besar keluarga dan negara.

Tiada guna mendapat 9A atau 10A di SPM...GAH hanya di zaman sekolah tetapi akhirnya anda kecundang apabila umur menyinggah dewasa....

2 comments:

Generasi Pejuang Bangsa said...

itu lah wajah anak gadis melayu skrg study di seluruh dunia atas niat mahu menuntut ilmu tetpai lain pulak jadinya di sana..itu yg tersebar dlm berita tp yang tiada mungkin berlambak lagi ..

Niat untuk menuntut ilmu itu dahulu menjadi keutamaan apabila menjejak kaki di bumi orang .

semua atas diri sendiri la ,pandai2 la nak hidup .jangan dok menyalah kerajaan sudah la ..

Iylia said...

cmne nk join?story sket

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews