INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Sunday, April 11, 2010

SUDUT PIDATO ZAMAN GILA

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle





Semalam saya telah menghadiri program RAM di Penang iaitu Sudut Pidato Zaman Gila RAM bertempat Kompleks Penyayang, Georgetown pada jam 8.30pm. Kehadiran penonton yang dikira cukup memberangsangkan yang pada anggaran saya sekitar 30-40 orang yang memenuhi di dewan Kompleks Penyayang.

Program yang agak santai itu dikelola oleh Sdr Ammar ,wakil RAM dari KL yang mula dengan mukadimahnya berkenaan Sudut Pidato Zaman Gila ini. Persembahan pertama dimulakan dengan bacaan puisi oleh Sdr Afif Bahardin yang membaca puisi karya Sasterawan Negara, A Samad Said.

Kemudian ia disusuli dengan pidato oleh YB Sim Tze Sin. Beliau menerangkan zaman gila dari perspektif beliau terhadap apa berlaku di Malaysia sebagai cthnya zaman gila Malaysia dimulakan oleh anak muda, Ishak Hj Muhammad yang mula melaungkan Merdeka dan mahu dengan tanahairnya bebas dari belenggu penjajah.Kemudian zaman gila ini berlaku dikalangan mahasiswa zaman 70an yang berdemo di Baling membela nasib petani di sana.Zaman gila yang terakhirnya katanya ketika demonstrasi 98 terhadap pemecatan DSAI yang mana rakyat turun beramai-ramai di KL menuntut keadilan terhadap DSAI.



Seterusnya persembahan seni bersambung dimana ia dipersembahkan oleh seorang seniman Hasnul J Saidon yang juga pensyarah dari USM .Beliau memainkan gitar kapak dan menyanyikan lagu Hela Nyawaku di atas stage. Persembahan muzikal yang terakhir dipersembahkan oleh sebuah band dari Alor Setar iaitu The Singlet yang menyanyikan 3 buah lagi secara live.


Selesainya persembahan, pidato terakhir malam itu dipersembahkan oleh Sdr Hasmi hasyim yang cukup mantap dan bertenaga. Gaya pidatonya persis Anwar Ibrahim sewaktu zaman muda. Beliau semalam banyak memperincikan pidatonya berdasarkan Testamen Politik Anak Muda yang ditulis olehnya dan ia telah dibukukan.Antara isi pidatonya ialah mahu dihapuskan AUKU dan wujudkan pilihanraya PM di Malaysia.

Saya sempat mendapatkan buku Testamen Politik Anak Muda Malaysia dan buku terbaru Pak Khalid Jaafar iaitu Metafizik dan Kosmopolitanisme.InsyaAllah saya akan cuba berkongsi isi mengenai kedua-dua buku ini.








No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews