INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Sunday, August 2, 2009

Perhimpunan aman Anti ISA

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle









Syabas diucapkan kepada rakyat Malaysia yang prihatin terhadap prinsip keadilan sejagat apabila puluhan ribu turun berhimpun di Kuala Lumpur membantah terhadap akta zalim ISA yang merupakan akta penahanan tanpa bicara. Dimaklumkan bahawa seramai 20,000 orang berhimpun di sekitar Masjid Negara, Sogo, dan Masjid Jamek menurut portal Malaysia Kini. Pihak GMI dan PAS pula mendakwa lebih 80,000 orang yang menyertai demo tersebut. Saya menjangkakan mungkin lebih ramai yang hadir jika tiada sekatan dan halangan yang kuat oleh pihak Polis di laluan pintu masuk ke ibu kota.

Walaupun begitu, ini merupakan satu mesej yang jelas kepada UMNO BN supaya peka dengan suara rakyat yang menuntut dimansuhkan ISA ini. Malaysia merupakan negara Islam dan Islam tidak memerlukan akta zalim seperti kerana Islam itu agama yang memberi keadilan kepada semua orang. Bekas Mufti Perlis , Dr Asri sendiri menyatakan bahawa Islam itu sudah baik dan tidak memerlukan akta seperti ini untuk menjaga keamanan negara kita.

Laungan DS Najib bahawa "Rakyat Didahulukan"perlu diterjemahkan dengan mendengar suara rakyat dan jangan melawan arus perubahan pemikiran rakyat . Bantahan ini merupakan suara rakyat melalui NGO-NGO yang menyokong penuh Pemansuhan ISA oleh GMI termasuk juga Parti Gerakan dan Tun Abdullah Badawi, bekas PM.Demonstrasi ini merupakan demonstrasi besar yang ketiga dilaksanakan selepas demonstrasi anti PPSMI sudah mencapai objektifnya apabila akhirnya kerajaan peka dengan suara rakyat iaitu bantahan terhadap perlaksanaan PPSMI yang sememangnya membunuh bahasa Melayu anak bangsa sendiri.

Berbalik kepada demonstrasi di jalanan, saya masih mengingati kata-kata Pak A. Samad Said sewaktu demontrasi anti PPSMI dahulu iaitu "Rupanya begini caranya menyelamatkan bahasa (demonstrasi jalanan) ". Kata-kata sinis Pak A. Samad Said jelas mengambarkan bahawa hanya di jalan raya sahaja jawapan kepada kedegilan pemerintah yang masih mahu mempertahankan akta zalim ini untuk kepentingan politik mereka. Sementara itu, Hisyam Rais (Tukar Tiub) pula mengesyorkan supaya Budaya Turun ke jalan raya wajib dikekalkan.

Apabila melihat suasana demonstrasi hari ini menurut rakaman video dan kaca tv, saya merasakan tindakan polis kali ini nampak lebih tegas dan ganas dan akibatnya seramai 589 orang telah ditahan. Menurut sumber berita, mereka yang ditahan sejak dari awal pagi lagi sehingga waktu kemuncak permulaan perarakan. Rakan di Facebook, Mak Keri aktif melaporkan suasana di sana dan Najwan pula dengan lebih sinis mereka slogan baru iaitu 1Malaysia :" Perasaan UMNO Didahulukan, Tuntutan Rakyat digaspedihmatakan " di status FB.

Apakah rakyat yang turun menyatakan bantahan ini membawa senjata tajam atau telah menumpahkan setitik darah polis ke bumi? Tidak sekalipun rakyat yang cintakan keamanan ini datang mahu mencetuskan huru hara di KL jika tindakan zalim polis yang angkuh menahan dan menyuraikan perhimpunan secara kasar dan tidak mengikut perlembagaan.Rakyat yang datang dengan senjata suara yang mahukan ISA dihapuskan sama sekali yang telah 49 tahun menindas dan menyeksa rakyat Malaysia.

Walaupun perhimpunan ini gagal menyerahkan memorandum ke Istana Negara , namun ia di kira berjaya dari segi kehadiran rakyat yang menyokong pemansuhan akta ISA jika dibandingkan dengan Pewaris yang gagal menarik ramai orang menyertai perhimpunan mereka yang hanya sekitar 2000 orang.

Hidup, Hidup Rakyat !!

Gambar sekitar Perhimpunan Mansuh ISA (Klik DI SINI)


Lim Kit Siang , Anwar ,Sam dan Gobala

SAM dan DS Anwar



Orang tua juga turut ditahan oleh Polis.

Rakyat yang dikejarkan ke hospital yang mungkin dipukul oleh FRU.


Kelompok dari Persatuan Cina ,KLSCAH -Youth turut menyatakan bantahan




Sidang media oleh Pengerusi GMI disamping Saifudin,DS Nizar , DS Anwar dan Datuk Mustafa Ali yang terkena tembakan tear gas FRU di Pejabat PAS ,Jalan Raja Laut ,KL.


Anak Muda berani menyatakan bantahan di depan PDRM



No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews