INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

Tuesday, January 29, 2008

Fakta negara paling kompetitif diputarbelit Ke 8 atau ke Ke 23?

Saya sempat mengikuti berita di TV3 mula-mula terkejut juga dengan kenyataan PM bahawa negara kita ke 8 di dunia paling kompetitif ,mula-mula rasa bangga juga tetapi dibenak fikiran saya juga masih terfikir adakah betul fakta Abdullah ni ?..Mana la tahu kan untuk menyedapkan kakitangan awam dan rakyat bahawa ekonomi kita kukuh dan berdaya saing di saat menjelang PRU ke 12 ni.

Fikiran saya masih mengatakan bahawa fakta ini salah.Dan kebenarannya terungkai apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan di blognya harini bahawa ranking ke 8 dunia adalah betul tetapi hanya di kalangan kategori negara-negara yang mempunyai populasi 20 juta penduduk ke atas.

Merujuk kepada Laporan Daya Saing Dunia 2007 seperti yang dipetik oleh Perdana Menteri, hakikatnya Malaysia hanya menduduki tempat ke 23 di dalam dunia. 15 daripada 22 negara yang menduduki tangga lebih tinggi di atas Malaysia pada tahun 2007 mempunyai populasi kurang daripada 20 juta penduduk, manakala 7 daripada 22 negara tersebut melebihi 20 juta penduduk.Kedudukan kebolehsaingan Malaysia pada tahun 2006 adalah di tangga 22, dan pada tahun 1997 di tangga ke-17.

Daya saing Malaysia semakin merosot dan dalam keadaan di mana ekonomi kita dulunya setaraf dengan Singapura dan Hong Kong, kita sekarang di kedudukan ke 23 di seluruh dunia, manakala Singapura di kedudukan kedua dan Hong Kong ketiga.

Oleh itu dapat lah kita mengetahui bahawa fakta PM Abdullah itu benar ,tetapi mengapa fakta itu dikeluarkan bercelaru dan putar belit dan ini mungkin usaha yang sangat lemah untuk menyembunyikan fakta bahawa kerajaan masih gagal untuk memacu pertumbuhan ekonomi Malaysia.

Fakta boleh dilihat melalu URL ini :

http://www.suarakeadilan.com/isi/wp-content/uploads/2008/01/world_competitiveness_rankings.pdf



No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews