INGIN TAHU CARA MENAMBAH PENDAPATAN ANDA? KLIK LINK DI SINI UNTUK JOIN DUNIA PENGIKLANAN MELALUI WEBSITE DAN LAMAN SOSIAL

LIKE AMKBaru Page

Sunday, October 31, 2010

Siapa penyanyi terkenal yang menyanyi free untuk Wife PM India ?


Gambar hiasan - Contoh penyanyi terkenal 90an ,Ziana PD (singer)



Ini Penyanyi Bidan terjun kalau majlis tiada penyanyi

Bik Mama

Malaysian Prime Minister Najib Tun Razak’s wife Rosmah Mansor displayed her vocal talents as she sang at an eminent gathering to welcome the wife of Indian Prime Minister Manmohan Singh.

While the Malaysian and Indian heads of government were busy with their parleys, Rosmah entertained her VIP Indian “friend” Gursharan Kaur and acquainting her with the work of the Welfare Association of Wives of Ministers and Deputy Ministers (Bakti).

Gursharan had only praises for Rosmah, especially for her strong commitment to social causes as she was given a preview of performances for Bakti’s charity dinner next month.


Hahahaha...

Show her Vocal talent? Sedap ke suara Bik Mama ini...atau macam katak puru..

Tidak pernah dalam sejarah PM Malaysia...

Ada isteri PM yang menyanyi untuk VVIP negara lain...." Welcome Song"

Jangan kita jatuhkan maruah dan martabat sebagai isteri pemimpin negara sehingga sanggup...

Jadi "Penyanyi utk menghiburkan VVIP lain"

Aku muak dan jelek dengan perwatakan isteri PM yang lebih "KeBARATan dan Liberal"....

Sudah kecoh Islamic Fesyen Show belum habis...

Kini jadi "Penyanyi Sambilan Pulak utk Isteri PM India"...






Thursday, October 28, 2010

Bapak ex CM PP UMNO sedang terlantar



Ini wajah ex KM PP yang merencana projek menghalau Melayu Pulau ke Seberang Perai .

Dimusnah habis Kg2 melayu terutama di Jelutong dan Georgetown....

Dihalau melayu Tanjong ke Seberang Jaya...

Juga roboh kg2 Melayu di Batu Feringghi... untuk dibina hotel tempat minah salleh berjemur....

Ini lah manusianya...UMNO mudah lupa.....




Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Koh Tsu Koon hari ini melawat bekas ketua Menteri Pulau Pinang Tun Dr Lim Chong Eu yang kini dirawat di wad Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Pulau Pinang di Georgetown.

Dr Lim dimasukkan ke hospital itu sejak dua hari lepas dipercayai akibat serangan angin ahmar.

Koh yang juga Presiden Gerakan tiba bersama beberapa pemimpin parti Gerakan dan meluangkan masa kira-kira 30 minit di wad berkenaan.

"Saya meminta semua rakyat Pulau Pinang dan ahli parti Gerakan supaya berdoa untuk kesihatan Tun Dr Lim," katanya kepada pemberita di Georgetown hari ini.

Beliau yang pernah berkhidmat sebagai Setiausaha Politik kepada Dr Lim berkata, pada Ogos lalu, beliau telah mengunjungi Dr Lim di rumahnya serta berbual seperti biasa.


Di bawah kepimpinannya, Gerakan menyertai Barisan Nasional (BN) pada 1972.Pada zaman pentadbirannya, Dr Lim telah membangunkan kawasan Zon Perdagangan Bebas (FTZ) yang kini dikenali sebagai Zon Perindustrian Bebas (FIZ).

Mercu tanda Pulau Pinang, Komtar yang menempatkan pentadbiran kerajaan negeri dan Jambatan Pulau Pinang adalah hasil perancangan beliau

Chegubard "Kaleh" kepada "aku Orang ZAID Ibrahim"

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle


Dulu masa PC umum mahu masuk calon Ketua AMK ,Cekgu ini cakap Saya orang Azmin, saya orang Mustafa dan Saya orang Zaid Ibrahim. Begitu juga saya orang Anwar Ibrahim dan saya orang Presiden parti.

Wah, ini politik baru anak muda yang bertanding di atas kaki sendiri dan tidak sokong secara terang individu yang bertanding peringkat tertinggi parti. Inilah lunak politik baru !

Kini apa dah jadi?

Dia tukar kata-katanya kepada SOKONG ZAID,aku ORANG ZAID.....

Politik boleh berubah bila-bila masa...

Mungkin mahu ikut jejak langkah Arman PERKASA yang cepat " kaleh" tentang isu hab hiburan Malam Najib Rossmah.

Hahahhaha...


Tuesday, October 26, 2010

Belanjawan 2011- Bajet projek kroni atau rakyat?


BELANJAWAN KECEWAKAN RAKYAT

Dari Merdeka Review
Oleh Faisal Mustafa

Seperti tahun-tahun yang lampau, setiap kali Belanjawan dibentang, rakyat akan menanti-nantikan gula-gula yang bakal diumumkan bagi manfaat dan meningkatkan taraf hidup. Amat terkejut apabila dikaji dan diteliti

Belanjawan tersebut tidak menampakkan ianya memfokuskan keperluan dan kehendak rakyat kebanyakan, malah, ianya kembali ke era Mahathir dan projek meganya. Di sudut yang lain pula, golongan kemiskinan tegar berhempas-pulas mencari sesuap makanan.

Melalui temanya dan bibit-bibit ucapan politiknya, sudah tentu Belanjawan 2011 ini akan menjurus ke arah Negara berpendapatan tinggi. Namun sebarang petanda bahawa Belanjawan disediakan selaras dengan tema yang menjadi modal air liur sejak kebelakangan ini. Mereka mendakwa kononnya Belanjawan kali ini Belanjawan untuk rakyat, sedangkan rakyat sendiri menggelar Belanjawan kali ini sebagai “Belanjawan Seluar Dalam”.

Gaji Posmen menjadi kayu ukur

Kononnya Belanjawan kali ini memberi pengiktirafan kepada posmen dan pegawai sekuriti (sebut pak guard). Selepas ditanya posmen yang menghantar surat setiap hari ke rumah, rupa-rupanya gaji pokok seorang posmen selama ini adalah sebanyak RM610.00 dan hanya dinaikkan sehingga RM710 sebulan. Sukar juga apabila cuba memahami logik di sebalik meletakkan gaji pokok minimum pegawai sekuriti yang ditetapkan antara RM500 hingga RM700 sebulan, mengikut pemerhatian dan pengetahuan kita, gaji minima pegawai sekuriti sememangnya di sekitar RM700 sebulan.

Mengikut Kajian Kementerian Sumber Manusia mengenai gaji pekerja dalam negara mendapati bahawa hampir 34% daripada kira-kira 1.3 juta pekerja memperolehi pendapatan bulanan bawah RM700. Barangkali posmen dengan pendapatan RM700.00 sebulan itu adalah kayu ukur kepada apa yang dimaksudkan dengan Negara berpendapatan tinggi.

Sama ada pendapatan sebanyak RM700.00 memadai untuk kadar tol yang sedia ada, harga petrol yang dinaikkan secara diam-diam, harga gula, kopi, teh, susu, dan sebagainya, itu cubalah kita serahkan kepada pengguna sendiri untuk dinilai. Kajian Bank Dunia mendapati bahawa pergerakan gaji di Malaysia hanya mencatatkan pertumbuhan 2.6% setiap tahun sejak 10 tahun lepas berbanding dengan peningkatan kos hidup dalam tempoh itu. Kita juga yakin Menteri Sumber Manusuia S. Subramaniam mengetahui hal ini, mungkin beliau gagal meyakinkan penasihat fesyen Yang Amat Berhormat Perdana Menteri yang segak berbaju Melayu berwarna merah jambu ketika membaca Belanjawan.

Pemilikan Rumah

Beralih pula kepada ilusi hebat dalam bajet kali ini, pinjaman kepada orang muda untuk memudahkan mereka memiliki rumah. Apa kerajaan mahu menjadikan semua rakyat sebagai penghutang sepanjang hayat? Apa logik di sebalik kemudahan pinjaman ini sedangkan laporan Bank Negara menerangkan bahawa sebanyak 50% daripada pemegang kad kredit yang diisytiharkan muflis adalah mereka yang berusia di bawah 30 tahun. Sedangkan pinjaman PTPTN dan kos menampung hidup pun sudah membebankan, siapa yang mahu membeli rumah?

Ilusi yang kedua pula, janji tidak menaikkan tol lebuh raya utara selatan bagi tempoh lima tahun yang akan datang, sedangkan kerajaan terpaksa membayar ganti rugi kepada PLUS yang hampir RM5 bilion ringgit bagi tempoh tersebut. Muslihat yang sama digunakan ketika potongan 20% bagi pengguna Touch & Go diumumkan. Jika disemak syarat-syarat untuk potongan tersebut diberi adalah berasaskan frekuensi penggunaan tol dan bukannya berasaskan nilai tol, dan cara tuntutannya pun tidak otomatik dan memerlukan tuntutan dibuat sebelum potongan diberikan.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa bajet kali ini merupakan bajet yang paling besar dalam tempoh 12 tahun yang lalu dengan nilai RM213.9 billion. Apa yang ganjil adalah nilai yang diperuntukan bagi pembangunan hanya sebanyak RM23.9 billion manakala kos operasi pula sebanyak RM76.1 billion. Adakah wajar apabila meletakkan kos operasi kerajaan lebih tinggi daripada peruntukan pembangunan?

Hina rakyat

Persoalan yang lebih menarik adalah penghapusan duti impot terhadap kira-kira 300 barangan yang kononnya kegemaran pelancong dan rakyat tempatan dimansuhkan bagi menjadikan Malaysia syurga membeli belah. Siapa yang membeli-belah? Rakyat kebanyakan menanggung beban hutang yang pelbagai sehinggakan bil-bil isi rumah pun tidak terbayar. Yang selalu membeli-belah di Malaysia adalah isteri-isteri ahli politik yang disegani. Jika benar bajet kali ini bajet daripada rakyat, kami ingin tahu rakyat mana yang mahukan cukai terhadap beg, kemeja, pengilat kuku, seluar dalam, dan baju tidur dihapuskan? Tidakkan mereka peka bahawa setiap minggu orang ramai berpusu-pusu dan snggup bersesakan ke pasar-pasar malam mingguan. Adakah mereka mencuci mata? Sudah tentu untuk mendapatkan barangan keperluan harian yang murah di di pasar malamlah tempat mereka memperolehinya.

Sedangkan seluar dalam yang dipakai rakyat kebanyakan pun tidak lebih RM10.00, ini pula mahu menghapuskan cukai terhadap seluar dalam import yang digemari pelancong dan isteri-isteri menteri? Apa kerajaan sudah gila? Pelancong asing, seluar dalam, dan baju tidur menjadi keutamaan, sedangkan ramai lagi rakyat Malaysia yang perit mencari wang untuk yuran pendidikan, untuk menyara keluarga, untuk membeli susu bagi bayi mereka. Ini menghina rakyat namanya, sanggup kerajaan mempersenda keperitan yang menimpa golongan kelas bawahan dengan memansuhkan cukai terhadap barangan yang tidak bermakna bagi mereka.

Penghinaan yang paling ketara dalam Belanjawan kali ini semestinya projek Warisan Merdeka yang semegah 100 tingkat. Jika ditinjau dalam ruang internet, laman sosial terkemuka Facebook telah mencatatkan lebih 160,000 (setakat ini) penyokong bagi laman Malaysians Reject 100-storey Mega Tower. Kerajaan telah menafikan bahawa kos pembangunan tersebut adalah daripada perbendaharaan Negara, jika begitu mengapa diumumkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri dalam Belanjawan tahunan?

Pada 13 Februari 2010 penulis sendiri pernah melawat Dubai dan mengambil peluang untuk ke Burj Khalifah (bangunan tertinggi di dunia dengan ketinggian 828m). Kos pembinaannya ialah USD1.5 billion (RM4.6 billion) sahaja.

Projek tersebut kini menjadi sasaran kemarahan orang ramai yang berpendapat wang sebanyak RM5 billion lebih berbaloi jika digunakan untuk memperbaiki bidang pendidikan, kesihatan dan usaha-usaha untuk membasmi kemiskinan. Kami berasa senang apabila rakyat sudah mula sedar akan tindak-tanduk kerajaan yang tidak masuk akal. Mungkinkah projek tersebut sebenarnya satu muslihat untuk mengikat kerajaan Persekutuan dengan kontrak sebegitu besar sementara menanti kekalahan dalam pilihanraya umum yang akan datang?


Kupasan baik oleh sdr Faisal Mustafa. Sebar kan !

Sunday, October 24, 2010

Di mana Leman anak CM Sarawak?Mahu resign MP Kota Samarahan?


Ini bukan Wakil Rakyat , tapi Lanun Khazanah Rakyat

KUALA LUMPUR 21 Okt – Desas desus bertiup kencang di negeri Bumi Kenyalang berhubung keberadaan anak Ketua Menteri, Sulaiman Abdul Rahman Taib yang tidak kelihatan dikhalayak ramai sejak bulan Ramadhan lalu.

Misteri ‘kehilangannya’ menimbulkan pelbagai spekulasi terutamanya dalam blog dan internet.

Antara berita angin yang tersebar luas di Sarawak ialah kemungkinan Sulailan akan meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen Kota Samarahan dan seterusnya membuka laluan kepada pilihan raya kecil, yang kedua di Sarawak selepas Sibu sejak Pilihan Raya Umum 2008.

Malah laman web sarawakreport yang sentiasa mendedahkan mengenai kekayaan Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan keluarga, kaum kerabat serta kroni mereka mendakwa Sulaiman kini mendapat rawatan di Kanada (ada yang mengatakan di Australia) bagi mengubati penyakit ‘gaya hidup’ dan keadaan kesihatan beliau dikatakan dari ‘membimbangkan’ hingga ke ‘tenat’.

Bagaimana pun persoalan yang lebih penting ke mana Sulaiman pergi menghilang sehingga rakan Dewan Rakyat, Charles Santiago daripada Pakatan Rakyat mewakili DAP mengatakan beliau akan cuba mendapatkan jawapan Speaker Dewan Rakyat semasa sesi soal jawab nanti.

Beliau dikatakan tidak pernah sekali hadir pada persidangan Parlimen lalu lantas menimbulkan pertanyaan dikalangan anggota Dewan Rakyat yang lain.

Another new By ELECTION ?

Hahahahah ini berita BAIK pada rakyat...

Sebab ini KAMJAT bukan Pemimpin RAKYAT...

Tapi Perompak dan Lanun harta rakyat dan Negara...

Lihat kekayaan dia,keluarga dan seluruh suku sakatnya di SINI.

Dulu KAMJAT ini resign jawatan Tim Menteri

Alasannya Ibu mati dan masalah peribadi...BACA di SINI

Sekarang terdapat khabar angin dia mahu resign yang cukup MENAKUTKAN bagi BN dan Najib

Resign MP yang membawa PRK ...hahhaha

Elok la resign kalau muda-muda lagi uzur dan takda upaya DAH mahu bela nasib rakyat Kota Samarahan...

Bagi peluang tokoh lain la untuk berkhidmat pada rakyat...hang Parlimen pn tk nampak....

Entah-entah soalan teks pada Menteri pun tidak dibuat...? sebab selalu di Canada ada business cukong besar di sana...

UNDUR LEMAN UNDUR LEMAN UNDUR !

Ok tak Taq ini ..hahah
a

Saturday, October 23, 2010

Awang Adek terus membodohkan Melayu UMNO isu menara 100 tingkat



Datuk Awang Adek Hussin berkata penyediaan projek besar, termasuk pembinaan bangunan pencakar langit cukup penting untuk menjana pertumbuhan ekonomi yang tinggi dan menyediakan infrastruktur kelas pertama.

Sehubungan itu, timbalan menteri kewangan itu menyeru orang ramai supaya tidak tertipu dengan pembangkang yang didakwanya tidak mahu menlihat ekonomi negara itu meningkat maju.

"Kalau boleh mereka tidak mahu melihat kadar pertumbuhan ekonomi kita tinggi, supaya mereka boleh menghasut rakyat untuk benci kepada kerajaan," katanya yang juga ahli majlis tertinggi Umno.

"Perlu diingatkan, di negara-negara maju, tidak ada orang pun yang mempersoalkan projek-projek besar. Bangunan pencakar langit bukan satu atau dua, bahkan semuanya adalah bangunan-bangunan tinggi.

Awang Adek terus mahu perbodoh Melayu UMNO...

Woi, Malaysia ini sudah jadi negara Maju ka?

Malaysia masih dikategorikan Negara Membangun ...

Woi Awang, Burj Khalifa, bangunan tertinggi di dunia (828m) dibina dgn kos USD1.5 bil (RM4.6 bil).

Kos pembinaan Menara Warisan Merdeka pula diumum sebanyak RM5 bil.

Bila la Melayu UMNO nak sedaq !...

Pemimpin UMNO terus membodohkan Melayu !

Thursday, October 21, 2010

Gempar - Wanita Melayu dalam kapal USS Abraham Lincoln ?

Tahniah kpd perisik kita berjaya memasuki USS Abraham Lincoln !


Ini kejayaan besar Melayu memasuki kapal perang pengangkut tentera US.


Oleh: Pria Malaya

Anda tahu apa yang berlaku semasa kapal USS Abraham Lincoln berlabuh di pelabuhan Klang 8 Oktober lalu?...penulis yakin ramai di antara kita tidak mengetahui 'perkara tersirat' yg berlaku disebalik kehadiran kapal perang US ke Malaysia awal bulan lalu...

Kapal USS Abraham Lincoln Berlabuh Di Pelabuhan Klang

PELABUHAN KLANG: Kapal perang kelas Nimitz kelima USS Abraham Lincoln (CVN-72) milik Tentera Laut Amerika hari ini berlabuh di Port Klang Cruise Centre dekat sini, sebagai sebahagian daripada program diplomatiknya dengan negara-negara Maritim.

*baca seterusnya di sini...
Gambar-gambar di bawah akan menceritakan segala-galanya...(bukti dan ulasan penulis di akhir entry ini..)

































Persoalan kini, siapakah yang bertanggungjawab 'menaja' anak Melayu Islam ini utk membuat 'show' di depan tentera US?..

Berdasarkan pengakuan waita melayu ini, show ini adalah sbg 'mewakili Malaysia dalam acara pentas'..hanya mereka yang tertentu sahaja dibenarkan untuk berada dalam kapal US ini, apatah utk beraksi 'mesra' bersama anak-anak kapal US Abraham Lincorn ini...

Ikuti BUKTI pengakuan di bawah...


Pengkuan 1

"Show arini selesai, x sabar show d klang esok...di atas kapal U.S army yg singgah ke malaysia..nyum nyum"



Pengakuan 2

"Hari ini kakak2 manis **** ada show di kapal U.S Army d Pelabuhan Klang..wakil Malaysia dlm acara pentas..wish us dpt gold medal!"



Pengakuan 3

"Kehendak agen...show biasa lah...jap lagi nk wat show depan tentera USA ni takutnyer..emm...nervous nervous.."

"by invitation only lah mak hayam...kitorang dah pass ic copy aritun...*akan mewawai (pakai) baju sailor yer...ngengenge"




Ini bermakna, 'free show' anak melayu ini telah 'ditaja' (atas kebenaran) oleh pihak atasan!...penulis yakin, hal ini dibawah pengetahuan kerajaan Malaysia termasuk kementerian pertahanan sendiri!!..

Ternyata, kerajaan terdesak untuk 'mengambil hati' tentera2 US sehingga terpaksa mengerahkan anak Melayu-muslim beraksi 'bebas' di depan tentera kuffar! sungguh hina lagi memalukan! Mana kesungguhan Najib yg kononnya mahu menangani islamphobia? mana maruah Malaysia yang diwar-warkan sebagai negara Islam contoh!?

Ukt yg terakhirnya penulis menuntut kerajaan menjelaskan hal ini kepada rakyat! kerajaan Malaysia harus bertanggungjawab!!...sila beri penjelasan, rakyat berhak tahu!..

p/s: Akan dikemaskini...

Wednesday, October 20, 2010

Najib -PNB yang mahu bina menara 100 tingkat bukan Bik Mama



Cam muka di atas ini ,yang pasti semua Melayu yang mahu guna Dana Melayu PNB

Baca kenyataan CEO PNB di sini yang katanya PNB ada dana pembiayaaan untuk projek tersebut dan boleh juga membuat pinjaman selagi boleh memaksimumkan pulangan.

Lihat cara NAJIB yang lepas tangan kepada PNB:

Kata Najib, "beliau tidak mengarahkan pembinaan Menara Warisan, sebaliknya ia dicadang oleh Pemodalan Nasional Berhad (PNB)."

Persoalannya, siapakah yang mengawal PNB?

Klik di link ini : http://www.pnb.com.my/about/about_us_chart.cfm?cat=6

Satu lagi percubaan membodohkan rakyat terutama orang Melayu !

Teliti ucapan DSAI semasa perbahasan Belanjawan 2011 di bawah :

PNB hebat sebagai investment business dan fund management tetapi kini di paksa menjadi

"Developer Mega Project" menggunakan dana PNB..

Sedang Sime Darby, syrkt kebanggaan Bumiputera pun boleh bankrap lebih RM 1billion !

Ini pula mahu bina satu lagi GAJAH PUTIH sebagai MONUMEN KEBANGGAAN !





Tuesday, October 19, 2010

Bajet Seluar Dalam 2011


cuba teka siapa empunya seluar dlm? tanya Bik Mama k !


Hahahahaha...ketawa sama dia...

Kalau aku dalam Parlimen confirm ketawa punya..HAHAHHAA

Mahfuz dengarnya menyalak nama Bik Mama...PERLI

Sah la memang ini belanjawan Bik Mama...

Hapuskan duit lebih 3oo barangan untuk senang berSHOPPING

Di KLCC, Pavilion dan The Curve

Boleh ajak Bini Rais Yatim join da club SHOPPING

Juga Saiful Bukhari turut gembira kerana dapat beli Seluar Dalam dengan harga murah....

KAKAH KAH KAH KAH


Monday, October 18, 2010

Projek Mega sebagai monumen Kemegahan dan perkayakan kroni


Monumen cinta Najib kepada Bik Mama (Menara Warisan)

Oleh Clara Chooi


KUALA LUMPUR, 18 Okt – Sambil mengkritik pentadbiran Najib juga sudah mula boros dengan projek-projek mega atas alasan mahu merancakkan ekonomi negara, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, ia petanda awal empayar Barisan Nasional (BN) kini di ambang keruntuhan.

“Keghairahan kerajaan untuk menunjukkan elemen mega (dengan membina monumen) adalah petanda kejatuhan empayar mereka. Kami akan berdoa agar ia akan terjadi,” kata ketua pembangkang (gambar) ini di Dewan Rakyat ketika membahaskan ucapan Bajet 2011 hari ini.

“Tindakan terburu-buru untuk melaksanakan projek-projek mega, yang kononnya bagi menggambarkan kemegahan negara, kini diulangi oleh kepimpinan Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) semasa,” kata beliau.

“Di sini, saya hendak bertanya mengenai kebijaksanaan Permodalan Nasional Berhad menerima arahan daripada kerajaan untuk melibatkan diri dalam projek raksasa ini,” kata Ketua Umum Pakatan Rakyat ini.

Dalam Bajet 2011 yang diumumkan Jumaat lalu, Najib antara lain mengumumkan projek transit aliran berkapasiti tinggi (MRT) di Lembah Klang yang akan dilaksanakan mulai tahun hadapan.

Projek itu dengan anggaran kos pelaburan swasta kira-kira RM40 bilion dijangka siap sepenuhnya menjelang 2020.

Sebuah lagi projek utama yang akan dilaksanakan adalah pembangunan tanah Lembaga Getah Malaysia di Sungai Buloh seluas 2,680 ekar. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan melaksanakan pembangunan bercampur melibatkan kediaman mampu milik, perdagangan, industri serta kemudahan prasarana. Keseluruhan pembangunan ini, dianggarkan bernilai RM10 bilion dan dijangka siap sepenuhnya menjelang tahun 2025.

Turut diumumkan ialah pembinaan projek bersepadu “Warisan Merdeka” dengan menara 100 tingkat tertinggi di Malaysia bernilai RM5 bilion yang dijangka siap pada 2015.

Najib berkata, “di sudut yang lain, kita berasa sungguh berbangga, bahawa, ke mana sahaja kita pergi, semua orang mengetahui tentang Menara Berkembar Petronas yang menjadi ikon negara.”

“Ia merupakan satu monumen kepada semangat Malaysia Boleh. Hakikatnya, kekuatan negara adalah adunan dan bauran sejarah kelmarin dan harapan hari esok. Jadi, sebagai satu lagi mercu tanda kebanggaan negara menjelang 2020, Permodalan Nasional Berhad akan mula membangunkan projek bersepadu yang dinamakan Warisan Merdeka.

“Ia akan mengekalkan Stadium Merdeka, Stadium Negara dan pembinaan sebuah menara 100 tingkat yang tertinggi di Malaysia. Keseluruhan projek ini bernilai RM5 bilion, di mana, menaranya dijangka akan siap pada tahun 2015,” kata Najib.

Anwar pula berhujah, pembinaan Menara Berkembar Petronas pada 1990-an dengan sendiri telah menelan kos RM6 bilion.

Kata Penasihat PKR ini ia tidak termasuk kos tanah sebanyak RM900 juta, taman KLCC RM200 juta dan Dewan Filharmonik Petronas yang menelan RM500 juta.

“Kos keseluruhan lebih RM10 bilion dan ini tidak termasuk kos penyelenggaraan RM250 juta setiap tahun.

“Adakah ini (yang dimaksudkan) kemegahan negara? (Juster) adakah kita memerlukan satu lagi menara 100 tingkat di Malaysia?” soal beliau.

Anwar memberitahu, sebanyak RM5 bilion yang dicadangkan untuk projek menara Warisan Merdeka boleh digunakan untuk membina 1,667 sekolah pada kos RM3 juta setiap satu.

“Tetapi tidak, yang itu tidak penting. Tetapi, apa yang penting ialah menunjukkan elemen mega,” kata beliau.

Anwar berkata, projek-projek di bawah Bajet 2011 tidak memberikan pertimbangan kepada kedudukan ekonomi semasa negara dan keperluan untuk mengurangkan defisit bajet selain memperbaiki daya saing.

“Ia satu projek untuk menunjukkan bagaimana hebatnya kita menerusi projek-projek besar,” kata beliau lagi.

Anwar menekankan bahawa di kalangan negara Asean hanya Malaysia merekodkan “aliran masuk negatif”.

Pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia, menurut Anwar, telah merosot 81 peratus daripada RM23.47 bilion pada 2008 kepada RM4.43 bilion tahun lalu berbanding Thailand yang mencatatkan FDI RM19.01 bilion manakala Indonesia pula RM19.08 bilion.

“Ini adalah FDI paling rendah dalam 20 tahun kecuali pada 2001 di mana kita merekodkan FDI RM1.54 bilion,” katanya.

Malah, Anwar juga menekankan bahawa pengajaran-pengajaran daripada masa lalu khususnya ketika era Dr Mahathir telah menunjukkan bahawa dasar projek mega negara sebenarnya tidak berjaya.

Beliau juga mempertikaikan cadangan kerajaan untuk melaksanakan projek MRT RM40 bilion di ibu negara dengan menekankan sama ada ia akan mengalami nasib projek LRT Star-Putra yang mengalami kerugian hampir RM6 bilion.

“Pada 1999, kerajaan telah dipaksa menyuntik RM600 juta kepada Star menerusi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

“Kerajaan juga membenarkan Star dan Putra untuk meneruskan operasi meskipun berhadapan masalah salah pengurusan.

“Pada 2001, kerajaan mengesahkan ia akan mengambil alih Putra dan Star dengan menerbitkan bon bernilai RM8 bilion.

“Sejak Mac lalu, kedua-dua syarikat mengalami kerugian RM5.5 bilion,” kata Anwar.

Sebalik perkembangan itu, Anwar berkata, kerajaan memberikan lampu hijau untuk melaksanakan projek MRT kepada Gamuda-MMC untuk menguruskannya tanpa melalui proses tender terbuka.

“Kebimbangan kami ialah sama ada projek MRT akan berakhir dengan lebih banyak ketirisan dan amalan korup seperti sebelum ini dan hanya akan memberikan manfaat kepada kroni-kroni dan kerugian besar kepada rakyat,” kata beliau.

Tangani Hutang Negara

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta kerajaan membentangkan secara terperinci kaedah bagi menangani masalah hutang negara dalam masa lima tahun akan datang.

Menurutnya, perkara tersebut penting supaya defisit dapat dikurangkan, memberi fokus memotong perbelanjaan bagi mengurangkan pembaziran dan ketirisan yang berleluasa.

“Dengan perbelanjaan sebanayak RM211 bilion dalam Belanjawan 2011, defisit yang ditanggung negara masih berada pada paras 5.6 peratus buat tahun ke-13 walaupun defisit ini menurun berbanding tahun 2009.

“Hasil kerajaan sebanayak RM162 bilion masih bergantung 36 peratus daripada hasil minyak Petronas namun hutang isi rumah masih berada pada kadar tertinggi di Rantau Asia dengan mencecah 77 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) daripada 2009,” katanya.



Najib -Kerajaan takda duit untuk bonus


Bik Mama perkenal fesyen Islam di Monaco. Putera Monaco (baju putih)



Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan tidak boleh memberi bonus satu bulan gaji kepada kakitangan awam kerana tindakan itu akan memberi implikasi kewangan besar iaitu sebanyak RM3.1 bilion.

Katanya, selaku menteri kewangan yang bertanggungjawab, beliau tidak boleh berbelanja lebih daripada pendapatan.

azlanNajib berkata memang banyak pihak yang melobi supaya kerajaan dapat mengisytiharkan bonus sebulan kepada 1.2 juta penjawat awam.

"Tapi saya nak kongsi dengan tuan-tuan dan puan. Bonus satu bulan telah belanja RM3.1 bilion pada kerajaan...kalau ikut hati memang saya nak beri bonus tapi sebagai Menteri Kewangan yang bertanggungjawab saya tidak boleh belanja lebih daripada pendapatan negara.


Tempelak Ketua Pembangkang

Anwar berkata alasan Perdana Menteri bahawa kerajaan perlu berjimat apabila diajukan soalan mengenai pemberian bonus kepada lebih 1. 2 juta kakitangan kerajaan tidak boleh diterima kerana pada masa yang sama pentadbiran Najib mampu membazir sejumlah wang yang besar untuk menganjurkan pelbagai projek dan aktiviti yang bukan keutamaan dan tidak memberi manfaat langsung kepada rakyat.

"Ke mana Perdana Menteri pergi? Ke pertunjukan Islam d Monaco. Ini jawapan yang paling tidak munasabah. Kerajaan membelanjakan wang yang sebegitu besar untuk menganjurkan pertunjukan fesyen bagi memperkenalkan busana Islam di Monaco. Seluruh dunia tahu Monaca adalah pusat perjudian yang terkenal.

Kalau hendak perkenal fesyen Islam bukannya di Monaca tapi di Kuala Lumpur, Jakarta, Jeddah atau Istanbul.

Apa yang lebih menyedihkan boleh pula menyerahkan derma kepada Prince Albert (pemerintah Monaco).

Bila ditanya boleh tidak tambah bonus Perdana Menteri kata 'kita belum bersedia'.

Kalau Pakatan Rakyat ditakdirkan memerintah bonus akan tetap diberikan.




Geng 60 Taubat Nasuha diimamkan Zahrain


Pembohongan oleh Berita Hairan pada gambar di atas dimana gambar ini menunjukkan sdr Hairiz Nordin, Ketua AMK Melaka sedang membawa banner dalam perarakan sokongan ketika penerimaan pencalonan SAM untk jawatan Ketua AMK Malaysia.

Tetapi ia dipusing dengan mengatakan ini perarakan Geng 60 TAUBAT ...oleh Berita Hairan

Kini etika Berita Hairan yang kini hampir setaraf dengan akhbar Rasis Nazi iaitu Utusan Meloya.....

Kita desak AMK Melaka menyaman Berita Hairan di atas Pembohongan INI !

Geng 60 Taubat Nasuha diketuai Zahrain !


PERMATANG PAUH 18 Okt - Ketua Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang, Amir Md Ghazali menafikan seramai 60 ahli AMK negeri itu dan juga Perak terlibat dalam penyerahan memorandum kepada Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa hari penamaan calon di ibu pejabat parti Sabtu lalu.

Malah beliau menyanggah dakwaan 60 individu yang mengaku ahli AMK sebagai satu pembohongan dan fitnah yang sengaja direkacipta.

"Jumlah yang dilaporkan oleh media adalah tidak logik sama sekali. Berdasarkan siasatan yang dilakukan oleh AMK Pulau Pinang, kita mendapati hanya lima sahaja individu yang terlibat dan bukannya 60 orang.

Sementara itu Ketua Cabang Bayan Baru yang baru YB Sim Tze Tzin menulis dalam FB nya - Pengkhianat Zahrain cuba buat kecoh lagi. Dia hantar Nor Hilmi Ismail, hentam Anwar Ibrahim. Hilmi anak Ismail (Kerang) Ali, Personal Assistant Zahrain. Taubatlah Zahrain!


Sunday, October 17, 2010

Rakyat Bkt Katil berang dengan tindakan Ali Rustam mahu roboh Surau dan PASTI


Berang dengan tindakan Ali Ketam mahu robohkan SURAU

Demonstrasi itu anjuran badan bertindak perobohan pusat asuhan tunas Islam (PASTI) dan Surau Bukit Katil.

Menurut pesuruhjaya PAS Melaka, Abdul Ghani Abdul Rahman, penduduk kesal dengan sikap kerajaan negeri yang tidak mahu berunding dengan rakyat khususnya tuan tanah pusat asuhan dan surau berkenaan.

"Rundingan tidak dibuat, tiba-tiba surat sampai untuk beri pampasan. Inilah sikap rakus pihak kerajaan yang jelas tidak mengutamakan rakyat.


“Di sana ada tanah kosong yang boleh diambil untuk buat jalan mengapa tanah di sini yang diambil sedangkan tanah kosong tersebut lebih sesuai tidak melibatkan surau, PASTI dan rumah rakyat," katanya dengan berang.

Menurut Abdul Ghani, tindakan kerajaan itu disifatkan tidak logik kerana jalan yang akan dibina adalah bengkok berbanding cadangan asal yang lebih lurus.


Ini peta dia ! Ali Rustam membodohkan Melayu dan org Islam Melaka

Tunjuk perasaan secara aman ini bagaimanpun diarahkan oleh polis supaya dihentikan kerana didakwa mengganggu ketenteraman awam dan tiada permit.

Ketua Dewan Pemuda PAS Melaka, Kamaruddin Sidek berkata penguakuatsaan Akta Tanah yang memberikan kuasa penuh kepada kerajaan untuk mengambil tanah rakyat atas nama pembangunan telah melucutkan hak rakyat.

"Rakyat sudah tidak ada kuasa dan hak ke atas tanah milik mereka sendiri, bila-bila masa kerajaan boleh ambil dan ianya sukar dicabar di mahkamah,"katanya.


Tunjuk perasaan ini juga dihadiri oleh pemimpin Pakatan Rakyat Melaka yang lain. Antara mereka ialah pengerusi DAP, Goh Leong San; ADUN Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong; ADUN Bachang, Lim Jak Wong; ADUN Bandar Hilir, Tey Kok Kiew dan ketua AMK Melaka, Hairiz Nordin.

ALI KETAM sekolah HAMIL....

Ini nama baru dia..sebab IDEA bernas ini mendapat perhatian BIK MAMA...

Tapi dia buat spoil pulak...kalau tak CONFIRM naik pangkat

Nak pi roboh SuRAU dan PASTI Bkt Katil itu apa pasal ...?

Tanpa rundingan dengan penduduk terus keluar surat mahu roboh dan beri pampasan...

Tak da hati perut ka...tempat orang Semayang dan mengaji tentang Islam mahu pi roboh?...

Sebab apa roboh? mahu buat jalan untuk senang bawak keta...

Tengok peta di atas...Ali ketam ada alternatif tapi mahu juga pi roboh Surau Melayu Islam...

Sebab apa ? ini PAS punya...PASTI itu PAS punya , Surau itu orang PAS banyak pi Semayang...

Ayuh rakyat MELAKA , LAWAN sama ALI KETAM....!

Sebarkan isu ini ke seluruh MELAKA...

Kasi GEGAR MELAKA....

Kalau LIM GUAN ENG mahu roboh Surau CONFIRM masuk TV3 dan Utusan frt page...

Tapi sebab dia bukan Cina DAP, dia MELAYU UMNO...roboh Surau perkara BIASA...

LAWAN TETAP LAWAN !



Pemilihan PKR 2010 -Hari Penerimaan Pencalonan



Setelah selesai pencalonan, seramai 19 orang telah menawarkan diri untuk merebut 4 jawatan Naib Presiden. Manakala seramai 135 orang merebut 20 jawatan dalam Majlis Pimpinan Pusat.

Senarai penuh boleh dilihat disini. Pemilihan MPP.

Wanita juga menyaksikan pertandingan bagi setiap jawatan. Rodziah Ismail yang agak selesa disebelah pagi dikejutkan dengan kemasukan Hasmah Abd Kadir untuk merebut jawatan Timbalan Ketua Wanita.

Senarai penuh Wanita boleh dilihat disini. Pemilihan wanita.

Tapi dimana barisan Generasi Reformasi? apakah sudah diserapkan kedalam barisan Shamsul Iskandar?

Boleh lihat senarai AMK disini. Pemilihan AMK


Thursday, October 14, 2010

Projek Istana Negara diberi kepada kontraktor kroni UMNO yang tidak layak

Kontraktor utama yang dipertanggungjawab membina Istana Negara yang baru tidak layak mengendalikan projek bernilai jutaan ringgit itu, dakwa ketua pemabngkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Katanya, syarikat berkenaan, Maya Maju (M) Sdn Bhd, disenaraikan sebagai tidak aktif oleh Suruhanjaya Syarikat ketika ia diberikan tender untuk projek berkenaan oleh Jabatan Kerja Raya pada 26 Oktober 2007.

"Syarikat ini dikuasai oleh seorang yang bernama Datuk Haji Man bin Mat, yang merupakan bekas bendahari Umno bahagian Merbok,” kata Anwar pada sidang akhbar di lobi parlimen hari ini.

"Ia hanya berdaftar sebagai sebuah syarikat pembinaan pada Ogos 2008. Ia tidak dilesenkan oleh PKK (Pusat Khidmat Kontraktor) atau CIDB (Construction Industry Development Board), yang menjadi antara syarat wajib.”

Anwar berkata tiada penjelasan diberikan berhubung mengapa kos pembinaan projek Istana itu naik berlipat ganda daripada kos permulaan di bawah RM400 juta kepada melebihi RM800 juta sekarang.

"Cadangan pembinaan dengan kos RM395 juta ditawarkan kepada Maya Maju mengikut konsep penswastaan tetapi selepas rundingan terus dengan JKR, ia naik menjadi RM650 juta.

"Tiada penjelasan berhubung kenaikkan mendadak ini dan kosnya itu sekarang meningkat kepada RM811.2 million," katanya sambil menambah bahawa kontarktor utama itu tidak mendapat kebenaran menggunakan nama Maya Maju, yang telah didaftarkan sebelum itu kepada syarikat lain.

Menurutnya, pihak pembangkang melalui ahli parlimen Indera Mahkota Azan Ismail, akan menimbulkan isu itu kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) bagi menuntut sisatan terperinci berhubung projek kontroversi berkenaan.

Lihat maklumat dibawah yang dipetik melalui ROC;

Selain itu terdapat syarikat yang didaftarkan melaui ROC dibawah nama Maya Maju (Malaysia) Sdn Bhd, (Reg No: 254750-T). Pengarahnya adalah Datuk Haji Man Bin Mat , Md Nizam B. Md Sharif, Rasidah Bt. Salleh, Lim Hooi Mooi (setiausaha), and Tan Enk Purn (setiausaha). Manakala pemegang sahamnya adalah Maryna Keh Abdullah @ Miss Keh Kim Lan (RM1,450,000 unit saham) and Man B. Mat (RM3,550,000 unit saham).

Maya Maju Nafi tidak bayar gaji kepada pekerja warga asing


I
ni dah CONFIRM syarikat anak bini isteri dan Kroni...hahahha

Hj Man B MAT.....siapa YA?

Tak pernah dengar nama dalam dunia korporat atau terkenal sebagai developer tersohor?


Muncul tiba2 bila Projek Istana Negara tidak OPEN TENDER....


Setup syarikat secara Ad Hoc...kemudian masuk tender RM 395 juta...


Takda Lesen PKK, CIDB...kemudian mahu bina Istana Negara....


Sebab aku KRONI, takda lesen PKK atau CIDB takpa...TUTUP MATA LA...


AKU KRONI MAA,... RUNTUH atau APA BERLAKU PADA ISTANA NEGARA...

CARI INI HAJI MAT sampai lubang cacing...dan

SIAPA SIGN AWARD CONTRACT ...


ALtantuya ka,, BIK MAMA ka...

HERET KE MAHKAMAH !


Politik Juboq tentukan masa depan UMNO




Oleh Lim Hong Siang

Saya tidak menganggap rakyat Malaysia memerlukan drama politik sebegini, sama ada sebagai hiburan untuk meredakan tekanan hidup harian, mahupun sebagai rancangan realiti untuk meningkatkan pengetahuan seks masyarakat umum merentasi sempadan umur.

Saya tidak pasti apakah kesudahannya, malah saya lebih mencurigai apakah ia mempunyai kesudahan. Saya tidak tahu sama ada benar atau mampu Anwar Ibrahim melakukannya, saya juga tidak berminat sama ada Saiful Bukhari Azlan mencuci duburnya, bahkan saya tidak pasti versi akuan bersumpah (SD) Rahimi Osman manakah yang ditandatanganinya tanpa paksaan.


Apa yang pasti, dubur Saiful Bukhari Azlan akan terus dijadikan tumpuan satu Malaysia, malah satu dunia. Ruang dada akhbar akan sarat dengan berita pendedahan demi pendedahan untuk menghakis dan menggoyah keyakinan rakyat terhadap Anwar Ibrahim; bekas rakan seperjuangannya akan tampil seorang demi seorang untuk membongkar "wajah sebenar" Anwar, dan ruang rencana akan menyiarkan artikel demi artikel untuk mengupas, menganalisa, malah meramalkan masa depan Anwar Ibrahim, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pakatan Rakyat (PR) - yang sudah tentu akan hancur dan ranap dalam masa terdekat, kononnya.

Jelas, ini kes politik

Saya menghormati proses perbicaraan mahkamah yang sedang berlangsung, malah untuk mendukung prinsip keadilan saya terpaksa menghormati juga mereka yang berhempas-pulas menegakkan keadilan, kononnya, untuk Saiful Bukhari Azlan. Namun demikian, segala-gala ini gagal mengubah hakikat bahawa Kes Sodomi II ini merupakan kes politik.

Dari segi undang-undang, Anwar Ibrahim didakwa di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan - kesalahan melakukan hubungan seks di luar tabii yang melibatkan dua pihak secara sukarela. Dengan kata lain, Saiful Bukhari Azlan perlu tampil sebagai tertuduh bersama Anwar, dan bukannya pengadu yang memberi keterangan - seandainya mengikut Seksyen 377B.

Namun demikian, Saiful mendakwa dirinya diliwat tanpa kerelaan sejak awal lagi. Jadi, Anwar seharusnya didakwa di bawah Seksyen 377C, iaitu hubungan seks di luar tabii secara paksaan - barulah Saiful boleh tampil ke mahkamah sebagai "pengadu". Apa yang berlaku kini memperlihatkan kontradiksi yang ketara antara pertuduhan dengan keterangan pengadu.

Justeru itu, sukar untuk kerajaan Najib Abdul Razak meyakinkan rakyat bahawa sistem kehakiman profesional dan bebas ketika membicarakan Kes Sodomi II ini. Malah, tidak mungkin ia sekadar "kes jenayah" biasa, seandainya dilihat kepada pendekatan lidah UMNO, Utusan Malaysia membuat liputan berita ini.

Liputan luas diberikan kepada kandungan soal-jawab dalam perbicaraan mahkamah. Malah, perbincangan isu ini dilanjutkan dengan wawancara bersama bekas pemimpin PKR, yang menyindir agar "Anwar tidak perlu takut", sambil mempertikaikan "Kenapa mahu tangguh perbicaraan kalau tidak bersalah?" Kemudian bekas orang kanan tampil memohon maaf, "Kerana membela Anwar Ibrahim dalam kes liwat pertamanya". Sumpah-seranahnya bagaikan ludah ke langit, dan jatuh bagaikan hujan kebetulan ketika menjelang pilihan raya kecil...

Buktikan liwat tanpa tusukan?

Saya tidak nampak bahawa ulasan, kupasan, atau analisa yang terpampang di depan mata ketika kita menyelak akhbar ini memberi makna. Laporan pemeriksaan doktor telah menyatakan bahawa tiada kesan tusukan ditemui, namun perbicaraan tetap berjalan. Jadi, segala-gala ini seolah-olah cubaan untuk membuktikan kepada satu Malaysia, malah seluruh umat manusia di dunia ini bahawa air mani Anwar boleh sampai ke dalam dubur Saiful tanpa tusukan.

Persoalannya, jikapun dibuktikan keajaiban ini berlaku di tanahair yang tercinta ini, apakah kehebatan ini bakal mengundang pelabur asing untuk menyuntik dana ke Malaysia? Padahal, belumpun paip ekzos Saiful terbocor, seramai 304,358 orang bakat buatan Malaysia telah mengalir ke luar negeri, antara Mac 2008 hingga Ogos 2009, apatah lagi kemerosotan 81% dalam pelaburan asing langsung di Malaysia, dari US$7.32 bilion (RM23.47 bilion) pada tahun 2008, kepada US$1.38 bilion (RM4.43 bilion) pada tahun 2009?

Apakah makna yang tersirat di sebalik segala-gala ini? Ertinya, sementara kerajaan Malaysia bertungkus-lumus dalam usahanya untuk "menghilangkan keyakinan" rakyat terhadap Anwar Ibrahim, rakyat Malaysia yang terpaksa menanggung akibatnya - kehilangan keyakinan daripada pelabur asing dan anak watan yang berbakat.

Jelas, Anwar Ibrahim (gambar kiri) diletakkan pada kedudukan sedemikian bukan kerana beliau Ketua Umum PKR, atau kedudukannya sebagai pemimpin utama Pakatan Rakyat. Bahkan, adalah kurang tepat jikalau beliau sekadar Ketua Pembangkang dalam parlimen. Kita tidak perlu menjadi Profesor Sains Politik untuk memahami hakikat Anwar Ibrahim berpotensi menjadi Perdana Menteri, dan kita tidak perlu membaca Sun Tze untuk memahami percaturan politik yang berlangsung di depan mata.

Teorinya mudah - musnahnya Anwar, maka terselamatlah Barisan Nasional.

Politik menabur dendam

Untuk tidak dilihat naif dalam politik, saya menerima babak ini sebagai sebahagian daripada pergelutan kuasa antara pemerintah dengan pembangkang, atau dalam realitinya, antara Barisan Nasional dengan Pakatan Rakyat. Dalam konteks Malaysia, serangan politik yang menyentuh keperibadian kadang-kala tidak dapat dielakkan, meskipun pendekatan ini amat dipertikaikan. Kita masih jauh dari persaingan politik yang sihat - perdebatan politik yang diangkat martabatnya untuk membicarakan soal struktur dan sistem.

Berbalik kepada persoalan, apakah keperluannya untuk mengaibkan musuh politik dan keluarganya dengan cara sebegitu rupa? Untuk ramai warga Malaysia yang prihatin terhadap politik, babak perebutan kuasa yang paling dahsyat dalam sejarah Malaysia melabuh tirai pada 2 September 2004 - apabila Anwar Ibrahim dibebaskan dari penjara. Ianya bukan soal sama ada benar Anwar Ibrahim terlibat dalam kelakuan sodomi, tetapi pengaiban dan penghinaan secara terbuka yang melampaui batas.

Pengaiban secara terbuka terhadap Anwar dan keluarganya telah menyemai benih dendam di kalangan penyokongnya. Ia amat berbeza dengan persaingan politik "siapa lebih Islam atau siapa lebih Melayu", antara UMNO dengan PAS, atau Semangat 46 pada zaman 1990-an. Penghinaan secara terbuka untuk mengaibkan seorang isteri bernama Wan Azizah Ismail, tanpa mempertimbangkan perasaan anak-anaknya - dengan aksi-aksi lucah, gambar-gambar yang diubahsuai, kata-kata yang kasar lagi kesat seperti "kaki buntut" dan sebagainya ketika berkempen, terlalu biadap namanya.

Usaha Abdullah Ahmad Badawi untuk membubuh noktah kepada babak politik yang menabur dendam ini disia-siakan begitu sahaja apabila UMNO-BN semakin terdesak di ambang hilang kuasa. Kita tidak lupa bagaimana doktor Hospital Pusrawi, Mohamed Osman Abdul Hamid membuat akuan bersumpah untuk mempertahankan laporannya (berbunyi Saiful tidak diliwat) selepas memeriksa dubur Saiful, dan kemudian menghilangkan diri kerana tidak tahan dengan gangguan dan tekanan daripada pihak berkuasa.

Dan drama ini dipentaskan semula, selepas satu dekad. Anak-cucu yang melanggan Utusan Malaysia atau Berita Harian kerana sisipan DIDIK, SKOR dan sebagainya, pada masa yang sama ditayangkan adegan bagaimana kelakuan liwat boleh berlaku - dalam bentuk bertulis... Satu generasi membesar dalam suasana media yang sarat dengan istilah "liwat", "sodomi" - imaginasi masyarakat awam digarap dengan tilam yang naik turun di mahkamah pada akhir tahun 1990-an; kini kita pula menyaksikan satu generasi lagi yang membesar dalam suasana media yang tidak banyak berbeza, mungkin cuma tilam digantikan dengan KY jelly untuk mencungkil imaginasi...

Bebas dari politik dubur

Untuk hampir dua dekad sejak tahun 1981, satu Malaysia berfikir menggunakan otak Mahathir. Atau dengan kata lain, otak Mahathir yang menentukan Malaysia dalam jangka kira-kira dua puluh tahun ini. Dan ia hanya berubah mulai tahun 1998, apabila seluruh warga Malaysia diajak untuk berfikir menggunakan dubur.

Bukankah Sasterawan Negara tahun 1982, Shahnon Ahmad memberi gambaran yang paling tepat, melalui bukunya yang berjudul Shit @ PukiMak @ PM, apabila menyifatkan ahli politik yang rasuah, menyalahgunakan kuasa bagaikan najis yang saling menghimpit dalam usus besar?

Dan bukankah inilah senario yang sedang berulang dan berlaku, apabila politikus saling membaling najis, untuk membusukkan dan dibusukkan? Dan kita wajib tanya, sampai bilakah rakyat Malaysia perlu bergelut dalam najis, sebelum terkeluar dari politik dubur yang busuk lagi membusukkan?

Sebagai warga Malaysia muda yang mendahagakan perubahan, saya sedia akur seandainya kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) tumbang kerana gagal mengota janjinya terhadap rakyat; bahkan saya sedia tunduk kepada realiti, jikalau terbukti PR kurang mantap dan belum bersedia untuk mengambil-alih kuasa pentadbiran daripada BN.

Malah, saya sedia akur jikalau PR terlepas peluang kerana gagal meyakinkan kaum Melayu yang termakan dengan propaganda UMNO-BN; saya sudi menunggu, sama ada satu penggal, satu dekad mahupun berdekad-dekad lagi untuk pertukaran kuasa kerajaan persekutuan, jikalau kita gagal melakukannya pada detik saat PRU ke-13 yang akan datang.

Namun demikian, saya tidak rela sama sekali jikalau perubahan digagalkan hanya dengan satu dubur milikan Saiful Bukhari Azlan. Saya tidak rela sama sekali untuk melihat bagaimana penceramah politik berbuih-buih meyakinkan pakcik-makcik FELDA bahawa Saiful boleh diliwat tanpa dubur terkoyak.

Saya tidak sampai hati melihat seorang wanita bernama Wan Azizah Ismail diperlakukan untuk tampil mempertahankan suaminya di depan khalayak ramai. Saya tidak sampai hati melihat anak-anak Anwar diperlakukan untuk hadir di mahkamah dan dibacakan tuduhan bagaimana ayahnya memasukkan zakar ke dalam dubur bekas pembantunya.

Sememangnya, politik adalah permainan jatuh-menjatuhkan politikus dari jawatan dan kedudukannya, tetapi bukan untuk memijak maruah musuh politik sebagai seorang manusia. Betapa terdesak sekalipun, garis ini haram dilangkaui - bukan sahaja sebagai kayu ukur demokrasi (bagaimana musuh politik dilayan), tetapi juga sebagai benteng ketamadunan.

Dan yang paling penting, sudah tiba masanya untuk rakyat Malaysia membebaskan diri daripada politik dubur. Rakyat Malaysia harus membebaskan diri - untuk berfikir menggunakan otak sendiri, dan bukannya otak Mahathir Mohamad mahupun dubur Saiful Bukhari Azlan. Malaysia wajib keluar dari dubur Saiful Bukhari Azlan. Saya doakan agar ia masih belum terlewat, sebelum satu Malaysia terhumban ke dalam jamban dan dijirus arus globalisasi.


MerdekaReview

Tuesday, October 12, 2010

Tahniah UIA benarkan STUDENT POWER lecture

Inilah hasil peninggalan dan JASA Ibrahim Abu Shah pada UiTM iaitu doktrin falsafah MIM,
iaitu menyekat segala kebebasan mahasiswa dan suara mahasiswa
Kehadiran siswa seramai 70 org semalam menunjukkan STUDENT POWER mendapat tempat di hati mahasiswa.
Sayang , lecture berkaitan kebangkitan siswa di UM pada zaman 60an gagal untuk diadakan di UM, Uitm memang ban lagi awal2.
TAHNIAH UIA ! ...


Suasana diskusi yang terbuka dan bebas

HARAP STUDENT POWER TURUN KE USM PENANG !




















Share Info !

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Total Pageviews